Tobias Brink avslutar STCC-testerna snabbast på Ring Knutstorp

Tobias Brink avslutar STCC-testerna snabbast på Ring Knutstorp

Tobias Brink fortsatte sin starka form och var snabbast i årets sista officiella STCC-försäsongstest på Ring Knutstorp i Skåne, bara 55 tusendelar före Brink Motorsport-kollegan Jimmy Eriksson.

- Det är alltid skönt att vara överst, det gick riktigt bra idag. Jag är stolt över hela teamet, det känns som vi har koll på läget och det går lite som på räls just nu. Nu ser jag sjukt mycket fram emot premiären i Göteborg, säger Tobias Brink.

STCC-debutanten Jimmy Eriksson var nära sin teamkollega med tiden 1:04.764 medan BMW-föraren Oliver Söderström bröt Tesla-dominansen med tredje snabbaste tid, 0.261 sekunder från snabbaste tid för Exion Racing.

Totalt körde teamen fem testpass på Ring Knutstorp där det fjärde passet kördes som ett simulerat kvalpass i Shootout-format där förarna bara hade ett varv på sig att sätta snabbaste tid.

Mikael Karlsson (Tesla) satte fjärde snabbaste tid framför STCC-nykomlingen Anton Marklund som imponerade med fjärde snabbaste tid för CUPRA Sweden - PWR.

Norrlänningen, som är en flerfaldig rallycrossmästare, var snabbast av CUPRA-trion med Axel Bengtsson på sjätte plats och Robert Dahlgren på sjunde.

Alexander Graff var snabbast av Volkswagen-förarna på åttonde plats, med Exion Racing-teamkollega Viktor Gustavsson - som var snabbast under första testdagen på Ljungbyheds Motorbana, på nionde plats.

Nu väntar två veckor av förberedelser för teamen på hemmaplan inför världspremiären av elektriska STCC på Head 2 Head-banan i Göteborg vid Ullevi den 8-9 juni, läs mer här.

Kompletta resultat - Ring Knutstorp

Test 1
Test 2
Test 3
Test 4 - Kvalsimulering
Test 5

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racingmästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB