Ylva Sandström

Steelstar Agency presenterar nya designansvarige Ylva Sandström

Med ett nytt år kommer nya möjligheter! Allteftersom vi ger oss in i detta nya spännande kapitel vill vi passa på att introducera de lysande stjärnor som står bakom Steelstar Agency. Först ut är vår nya designansvarige, Ylva Sandström.

Kan du berätta lite om dig själv?

Javisst! Jag heter Ylva, är 22 år gammal och kommer ursprungligen från Umeå. Just nu pluggar jag till Digital Content Designer i Stockholm och gör min slutliga praktik här på Steelstar Agency. På agenturen ansvarar jag för det mesta allt rörande design, det vill säga grafiskt material, sociala medier och företagets övergripande visuella identitet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med att arbeta på Steelstar är att jag får kombinera så många olika kreativa aspekter. Jag har själv sysslat en hel del med musik och skådespel, så att kunna applicera min kärlek för design inom underhållningsbranschen är verkligen ´´a dream come true´´. Det är en väldigt spännande miljö och jag har mycket frihet att skapa och utforska i det jag gör.

Finns det något som är svårt? Något som du ser fram emot?

Precis som jag har mycket frihet blir det också en hel del ansvar. Det finns så mycket jag vill göra men samtidigt så lite tid! Eftersom jag dessutom är ny i branschen får jag ofta prova mig fram innan det blir rätt, men jag lär mig nya saker varje dag.

Just nu ser jag fram emot att verkligen komma igång med innehållsskapande till sociala medier, eftersom jag precis har blivit färdig med företagets nya grafiska profil och mitt sista skolprojekt. Det är många spännande saker som händer i det nya året, bland annat P3 Guld och Melodifestivalen, och jag ser mycket fram emot att få ta del av alltihop.

Har du några tips för den som vill skapa content själv?

Innehållet du skapar beror mycket på målgruppen du vill nå, men generellt brukar jag fråga mig vilken sorts content jag själv skulle vilja se. Bör det vara professionellt och välproducerat eller kan det hellre vara enkelt, jordnära och underhållande? Trender är bra att utnyttja för exponering, och att ge publiken värde är viktigt för att generera engagemang. Sist men inte minst behöver du inte känna att du måste hyra en hel studio för att spela in en bra marknadsföringsvideo, majoriteten av det innehåll du ser online är faktiskt skapat med bara en iPhone!