Folkpartiet skickar sin e-post direkt till USA

Regeringspartiet Folkpartiet har nyligen gått över till att använda Google för sin hantering av e-post. Det gör att all e-post som skickas från och till partiet går via och sparas i USA. Bland annat allmänhetens politiska frågor kan därmed hamna direkt i händerna på amerikanska myndigheter. Dessutom blir all data en del av Googles gigantiska affärsverksamhet.

Mitt under Datainspektionens pågående utredning rörande molntjänster väljer Folkpartiet att låta Google hantera all deras e-post. All e-post som skickas till eller från partiet går via USA och sparas fysiskt på servrar i USA. Det gör att amerikanska myndigheter när som helst kan ta del av all korrespondens mellan högst uppsatta svenska politiker, partimedlemmar och allmänheten. Folkpartiet har bland annat 4 st representanter i försvarsutskottet.

Eftersom partiets e-post systematiskt passerar landsgränsen kan även FRA avlyssna trafiken. Idag utövas ingen tillsyn över vem eller vilka FRA lämnar ut data till.

Folkpartiet har sällskap av Sverigedemokraterna som också använder Google. Övriga regeringspartier hanterar sin e-post i Sverige.

“Det är högst anmärkningsvärt att ett regeringsparti väljer att lagra all sin e-post i USA mitt under Datainspektionens pågående utredning huruvida detta bryter mot personuppgiftslagen. Jag har mycket svårt att tänka mig att Folkpartiets medlemmar och väljare accepterar detta. Folkpartiet visar med detta att man går mot trenden som visar på ökad medvetenhet rörande integritet. Man visar också att man inte tar hänsyn till Datainspektionens utredning.”, säger Stefan Thelberg, IT-säkerhetsexpert på e-postsäkerhetsföretaget Stej.