Stej lanserar icke avlyssningsbar e-post över landsgränsen

"Lagen har gjort många oroliga och nu vill man självklart på ett enkelt sätt lösa så sin e-post inte kan avlyssnas och därmed läsas av någon utomstående. Som en följd av det kommer Stej i höst lansera en tjänst som automatiskt krypterar e-post som går över landsgränsen. Därmed kommer inte FRA kunna läsa dessa e-postmeddelanden.", säger Stefan Thelberg, VD och spamexpert på Stej.

Tjänsten som kommer heta Stej EncryptoMail känner automatiskt av var e-postmeddelandet skall levereras geografiskt. Finns mottagaren i utlandet så kommer leveransen ske krypterat över landsgränsen mellan två fasta punkter i Stejs system. Ingen installation behövs eller speciella krav finns för att använda tjänsten. Tjänsten kommer vara helt onlinebaserad och kommer fungera för alla oavsett hur man hanterar sin e-post idag.

"Alla Stejs tjänster hanteras geografiskt i Sverige så vi skickar inga e-postmeddelanden över landsgränsen i onödan. Här skiljer vi oss från vissa av våra konkurrenter som spamfiltrerar via utlandet.", tillägger Stefan.

Stej kommer att återkomma med mer information när tjänsten finns tillgänglig hösten 2008. Intresserade kan anmäla sig redan idag via Stejs hemsida på adressen http://www.stej.se/encryptomail.

• Rättsfrågor