På bilden syns Stellagalans styrelse. Ida Ström, Karoline Nordefors, Anette Rosvall, Maja Bertas, Anita Lindström, Anna-Antonia Svedberg och Ella Nilsson.  Foto av Susanne Kronholm
På bilden syns Stellagalans styrelse. Ida Ström, Karoline Nordefors, Anette Rosvall, Maja Bertas, Anita Lindström, Anna-Antonia Svedberg och Ella Nilsson. Foto av Susanne Kronholm

I fem år har Stellagalan arbetat för en jämlik gastronomisk bransch

I år är det fem år sedan Stellagalan med dunder och brak startade arbetet mot en mer jämlik gastronomisk bransch. Så i år - 2022 - firar vi 5-års jubileum och satsar rejält. Stellagalan kommer att synas och höras mer i media, stärka kommunikationen i samtliga våra kanaler t ex Forum och Köksbordspodden samt satsa på en mer innehållsrik och mycket glittrigare gala.

Vi har precis spelat in nya avsnitt av Köksbordspoddens. I dessa har vi samtalat med och intervjuat några av vinnarna från Stellagalan 2021. Jennie Wallden, Sarah Lindstrand Mboge, Josefine Thoren, Sara Wennerström samt Linnea Liljedahl har svarat på t ex hur det kändes att vinna pris i Stellagalan. I de övriga intressanta avsnitten förs samtal med några av våra partners. Menigo, Werners Gourmetservice och Vingruppen berättar om sitt arbetet med jämställdhet i de egna verksamheterna samt varför de har valt att arbeta med Stellagalan. Köksbordspoddens alla avsnitt kommer att börja sändas i februari och finns där poddar finns - håll ögon och öron öppna .

Vårt Forum hålls den 21 mars på Space i Stockholm och går under temat "Förebilder & förändringsarbete". Bland talarna märks Allbright Stiftelsen som pratar om affärsnyttan av att se potentialen i hela befolkningen. Men även journalisten och debattören Atilla Yoldas, känd författare och aktivist som talar med fokus på jämställdhet, rasism, psykisk ohälsa och destruktiva maskulinitetsnormer.

Stellagalan kommer gå av stapeln i oktober och kommer så klart att bli mer glittrig och innehållsrik på grund av vårt 5-års jubileum. I år kommer vi hålla till i ny och spännande lokal. Vi på för fullt med planering så ytterligare information om galankommer snart. Men du kan redan nu tipsa våra jurygrupper om dina kandidater till priserna maila till stellagalansmail@gmail.com

Vi är stolta över att vi även i år får dela ut Suzanne Wohlins stipendium på Stellagalan. I stipendiet ingår förutom 40.000 kr även mentorskap från den namnkunniga styrelsen samt de gamla stipendiaterna. "Att dela med sig av sina erfarenheter och kontakter är
viktiga ingredienser för att stötta och inspirera när ambitiösa  yrkesmänniskor vill få ny luft under vingarna"

Vi tackar så klart våra modiga partners för att de väljer att fortsätta det viktiga arbetet mot en jämnlik gastronomisk bransch. Tack Menigo, Werners Gourmetservice, Skånemejerier, Personalkollen, HK Scan, The Wine Agency, Vinunic, The Absolut Company, J A Sundqvist, Visita och Svenskt Kött för fortsatt förtroende.