Trägården består av fem hus, byggda i trä. Här finns både bostadsrätter och hyresrätter och just nu pågår både försäljning och uthyrning.

52 nybyggda hyresrätter i trähus klara för uthyrning

Stena Fastigheter fortsätter att utveckla sina bostadskvarter i Askim, Göteborg genom att bygga svanenmärkta lägenheter i det nya kvarteret Trägården. 340 bostäder adderas därmed till de 1430 bostäder som redan finns här. I mars 2024 startade uthyrningen av 52 hyresrätter i det fjärde huset.

- Det behövs fler bostäder i Göteborg och det känns fantastiskt att vi kan bidra med moderna och väldigt fina hyresrätter i ett fantastiskt läge, säger Agneta Kores, VD Stena Fastigheter Göteborg.

De 52 uthyrningsklara hyresrätterna består av 1:or till 5:or i arkitektritade trähus. Lägenheterna är ljusa, har trivsamma planlösningar och balkong eller uteplats i solläge. Trägården är beläget i Askim, intill Pilegården, Nergården och nära Kobbegården och Askegården. Det gör att man får fler fina gårdar med lekplatser, grillplatser och en tennisbana på köpet. Dessutom har man nära till flera badplatser och naturområden.

- Det här är verkligen Askims gröna gårdar med många fina platser där grannar och vänner kan umgås. Här kan man bo länge och trivas, säger Agneta Kores.

Trägården byggs med fokus på miljöaspekterna. Hela kvarteret är miljöcertifierat enligt Svanen och består av energieffektiva trähus med klimatanpassad betong. Plattan är gjuten med klimatanpassad betong, fasaderna är i trä och armeringen i återvunnet stål. Genom att använda dessa material minskas klimatpåverkan i nyproduktionen genom bland annat lägre koldioxidutsläpp och längre livslängd.

- Vi testar nya metoder och tänker innovativt för att hitta lösningar för ett minskat klimatavtryck. Vi har som mål att minska vårt klimatavtryck med 55 procent till 2030, säger Agneta Kores.

Trägården har låg energiförbrukning och elen kommer från 100 procent förnyelsebara källor, som vindkraft och solceller på taken. Uppvärmning av både hus och varmvatten sker genom att returvärme från husen i Pilegården och Nergården, de intilliggande kvarteren, nyttjas. Genom att de boende delar på en gemensam tvättstuga med miljömaskiner minskar koldioxidutsläppet med 25 procent. Stena Fastigheter tar också hand om dagvattnet och renar det för att säkerställa att det håller rätt kvalitet när det sedan släpps ut.

Byggnationen av Trägården startade under 2020. Totalt blir det fem hus - fyra med hyresrätter och ett med bostadsrätter. Försäljningen av bostadsrätterna pågår och uthyrningen av hyresrätterna i det fjärde huset startade i mars och de nya hyresgästerna kan flytta in under september 2024.

Kontaktperson

För mer information kontakta Mia Larsson, kommunikationschef på Stena Fastigheter Göteborg, 072-858 02 85 eller mia.larsson@stena.com

Uthyrningen sker via HomeQ. Till sidan.