Konstinstallationen Magisk sten No7 håller på att färdigställas inför invigningen den 14 maj på Tynneredsdagen.

Den nya konstinstallationen Magisk sten No7 invigs 14 maj i Tynnered

På söndag den 14 maj är det Tynneredsdagen och kl 14.00 invigs en ny konstinstallation. Stena Fastigheter har under lång tid arbetat med en aktiv relationsförvaltning, byggt om gårdar och utemiljöer samt rustat upp fastigheterna på Briljantgatan och Smaragdgatan. Som ett led i sitt arbete med att utveckla trygga och trivsamma kvarter står nu en ny konstinstallation med namnet Magisk sten No7 på en av gårdarna. Bakom verket står de tre konstnärerna Jens Thoms Ivarsson, Kalle Ekeroth och Christian Strömqvist.

Det nya konstverket på Smaragdgatan i Tynnered heter Magisk sten No7 och består av 12 stolpar som skjuter 5,5 meter upp ur marken. På några av dessa stolpar vilar tre stora plåtar som leder regnvattnet ner på den magiska stenen. En lång bänk slingrar sig fram genom installationen.

• Stenen kan ha samma verkan som att sitta och titta in i en eld. Man kan bara sitta och stillsamt vila ögonen på denna sten som skapats för ungefär en miljard år sedan. Eller kanske bidrar den till samtal för de som besöker den, säger Jens Thoms Ivarsson.

Konstnärerna hoppas att installationen kommer nyttjas av de boende i området. Kanske den magiska stenen bidrar till att folk från övriga delar av staden vill komma och ta del av dess inre magiska krafter? Jens Thoms Ivarsson, Kalle Ekeroth och Christian Strömqvist har gjort en installation som tar med årstidernas växlingar och egenskaper.

• Installationen kommer ha ett uttryck i mörker och ett annat då det är ljust. En extra effekt kommer uppstå då det snöar eller regnar, vilket det gör då och då i Göteborg, säger Christian Strömqvist.

De tre konstnärerna har gjort flera projekt tillsammans tidigare, både i Sverige och utomlands. Bland annat tävlade de för Sverige i den internationella snötävlingen i Sapporo, Japan 2013 och 2014. Kalle och Christian var med och skapade ”Face of god” som ställdes ut på Vandalorum och sedan på Naturhistoriska Museet i Göteborg. Jens har gjort flertalet internationella projekt och har bland annat gjort det gula tornet ”Nuet” i Hökälla på Hisingen.

• Vi tycker det är väldigt roligt att Stena Fastigheter väljer att satsa på konst i det offentliga rummet. Det känns väldigt bra att göra en installation som alla har tillgång till, säger Kalle Ekeroth.

Genom ett starkt engagemang i områdesutvecklingen och en långsiktig förvaltning har Stena Fastigheter bidragit till en positiv förändring i Tynnered. Bostäderna på Briljantgatan och Smaragdgatan har renoverats, gårdarna rustats upp och flera olika trygghetsåtgärder har vidtagits. Därtill har Stena Fastigheter byggt nya bostäder, ett äldreboende och en förskola i området. Genom sin relationsförvaltning sker ett metodiskt arbete med social hållbarhet och satsningar på läxhjälp, jobb, sommarjobb och fritidsaktiviteter.

• Vi vill att våra gårdar ska vara en plats där de boende vill vistas, där grannar möts och barn leker. Det skapar ett liv och en rörelse som ger trygghet. Genom att investera i konst i det offentliga rummet hoppas vi kunna bidra till att göra området än mer trivsamt, säger Ann-Catrin Dryselius, fastighetschef på Stena Fastigheter.

Välkommen till invigningen!

• Plats: Smaragdgatan 6 i Tynnered, Västra Frölunda.
  • Tid: Söndagen den 14 maj klockan 14.00.
  • Medverkande: De tre konstnärerna Jens Thoms Ivarsson, Kalle Ekeroth och Christian Strömqvist samt Cecilia Fasth, VD Stena Fastigheter och Ann-Catrin Dryselius, fastighetschef Stena Fastigheter Göteborg.

Jens Thoms Ivarsson, 0708-84 26 89 eller jens@firsthammerstudio.com

Mia Larsson, kommunikationsansvarig på Stena Fastigheter, 072-858 02 85, mia.larsson@stena.com

Stena Fastigheter är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag med 26 000 bostäder och 1 250 lokaler i storstadsregionerna. Vi utvecklar städer och förvaltar med omtanke. Hållbarhetsfrågorna står högt på agendan och genom arbetssättet relationsförvaltning sker områdesutvecklingen tillsammans med de boende och andra intressenter för att skapa attraktiva områden där människor trivs och bor kvar länge. Läs mer på www.stenafastigheter.se