Samarbete för rent matavfall i Landskrona

Samarbete för rent matavfall i Landskrona

För andra året i rad gör eleverna på Pilängskolan i Landskrona insatser för att matavfallet ska sorteras rätt på Pilängsrundeln. Det är årskurs 4-6, som delats in i åtta grupper med ansvar för varsitt miljöhus, som just nu kampanjar för fullt för hur sorteringen ska gå till. Detta i samarbete med Stena Fastigheter och LSR.

Välkommen att följa med eleverna när de kampanjar måndag 27 april klockan 16-18 på Pilängsrundeln. Den här kampanjen behövs verkligen. Det återkommande problemet har varit att fel avfall – oftast plastpåsar – lagts i kärlen för matavfall. Då går det inte att göra biogas och gödsel av matavfallet och viktiga miljövinster går förlorade.

Detta försöker eleverna nu få bukt med tillsammans med lärarna. De sätter själva ihop allt ifrån skyltar, affischer och infoblad till information på nätet och sprider i området. Det finns ett starkt miljödriv bland både elever och personal på Pilängskolan. Nytt för i år är att eleverna dessutom ska jobba aktivt med att minska matavfallet i skolan, en kampanj de själva utformar.

– Förra året lyckades eleverna få stopp på det mesta av plastpåsarna som kastades i matavfallet på Pilängsrundeln. Nu fortsätter elever och lärare att pusha vad som är möjligt att åstadkomma med kreativitet och kunskap. Precis så här är det när miljörörelser inspirerar som mest, säger Carl-Henrik Carlsson som är områdeschef för kunder hos LSR.

– Samarbetet med Pilängskolan och LSR är en del av Stena Fastigheters Relationsförvaltning. Det är vårt sätt att arbeta med både miljömässig och social hållbarhet. Genom läxhjälp, trygghetsvandringar och sommarjobb till ungdomar kan vi bidra till trygghet och gemenskap i våra bostadsområden. Och genom projekt som det här kan vi bidra till miljöarbetet. I år fyller Relationsförvaltningen dessutom 20 år så vi är extra stolta över att vi är så långsiktiga och metodiska i vårt hållbarhetsarbete, säger Anna-Karin Wickström som är relationsförvaltare på Stena Fastigheter Malmö.

Kontakta gärna Pilängskolan
Om du vill veta mer om hur eleverna jobbar under kampanjen i Pilängsrundeln är du välkommen att kontakta Anne-Maj Böös på Pilängskolan, telefon 073-044 54 34.