Stena Fastigheter bygger 350 energisnåla lägenheter i Stockholm

Stena Fastigheter bygger 350 energisnåla lägenheter i Stockholm

Stena Fastigheter bygger 350 energisnåla lägenheter i Ängby Park, Stockholm. Fokus ligger på hållbarhet med medvetna val av byggmaterial och låg energiförbrukning. Energiåtgången beräknas endast bli hälften av maxnormen för nybyggnation enligt Boverkets regler.

Idag, fredagen den 18 juni, tar Kristina Alvendal, stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd
i Stockholm Stad och Christel Armstrong Darvik, vd Stena Fastigheter, gemensamt första spadtaget. Inflyttning av första etappen beräknas ske under december 2011. Av de 350 nya lägenheterna blir 34 stycken bostadsrätter och resten hyresrätter.

– Effektiva energilösningar och kloka miljöval är avgörande för en hållbar fastighetsförvaltning. Under 2010 startar vi flera nya byggprojekt, samtliga i mycket attraktiva lägen och med hållbarhet som utgångspunkt, säger Christel Armstrong Darvik.
Förutom Ängby Park bygger Stena Fastigheter 36 lägenheter i Göteborg. I Malmö byggs 72 lägenheter i Västra Hamnen och 26 lägenheter centralt. Nybyggnation planeras också av 85 lägenheter i Lomma och 97 lägenheter i Lund. Dessutom fortsätter byggnationerna vid Telefonplan i Stockholm med ytterligare 35 lägenheter. Förra året färdigställde Stena Fastigheter 250 nya lägenheter i Stockholm.
– Vi vill värna om hyresrätten som boendeform. Idag finns ett uppdämt behov av bra hyresrätter i attraktiva områden. Det här är ett sätt att möta den stora efterfrågan som finns, säger Christel Armstrong Darvik.

Stockholm den 18 juni 2010
Stena Fastigheter AB

Fakta Ängby Park:
Ängby Park är ett nytt bostadsområde i Bromma. Området är granne med Grimsta naturreservat och har Mälaren alldeles in på knuten. Under 2011 kommer den första etappen stå klar för inflyttning i denna unika miljö. Hållbarhet är ledord i projektet, där fokus ligger på låg energiförbrukning och medvetna val av byggmaterial.

Bilder och ytterligare material finns på www.stenafastigheter.se / om stena fastigheter/press
För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christel Armstrong Darvik, koncernchef, Stena Fastigheter, tfn 070-542 34 84 eller
Nils Pers, vd, Stena Fastigheter Stockholm, tfn 075-241 55 09.

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar totalt cirka 2,2 miljoner kvadratmeter fördelat på 24 500 bostäder och 2 700 lokaler i Göteborg, Malmö och Stockholm samt Halmstad, Lund, Lomma och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval.