På Gamlestadsgalej kan alla som vill åka en tågtur genom lokalerna och få en unik insyn i ett fabriksområde som legat öde i många år. Tåget åker genom fabrikslokalerna samtidigt som man får veta mer om Stena Fastigheters planer för det nya området.

Tågtur genom kullagerfabriken i Gamlestaden ger unik insyn

Mitt i Gamlestaden, dolt bakom långa tegelfasader, ligger ett fabriksområde som legat öde i många år. Nu väcker Stena Fastigheter platsen till liv igen. De gamla industribyggnaderna ska fyllas med handel, mat och möten. Moderna bostäder ska göra den nya stadsdelen levande dygnet runt. På Gamlestadsgalej, den 3 september, kan alla som vill åka en tågtur genom lokalerna och få en unik insyn.

- När man är i byggnaderna känner man historiens vindslag och slås av skalan på fastigheterna. Man kan riktigt känna vilken fantastisk plats detta kommer att bli, med ett myllrande folkliv och olika verksamheter, säger Agneta Kores, VD Stena Fastigheter Göteborg.

Stena Fastigheter ska utveckla området mellan Artillerigatan och Säveån till ett levande kvarter. Här, i De gamla kullagerfabrikerna, ska det bli runt 1000 bostäder, lokaler och mötesplatser. I SKFs gamla fabrikslokalerna kommer det att skapas plats för verksamheter, matscen och folkliv. Arbetet med detaljplanen pågår och byggnationen beräknas starta 2025.

- Vi ska bygga vidare på historien, på det unika som finns här, och skapa en plats där många vill bo och besöka. De gamla kullagerfabrikerna blir en pusselbit som passar bra ihop med allt annat som är på gång i Gamlestaden, säger Agneta Kores.

Varmt välkommen till Gamlestadsgalej och en unik tågtur!

• Dag & tid: 3 september, kl 10-14.
      • Plats: Tåget avgår från Horngsgatan, vid SKFs fabriker. Tåget avgår varje kvart, mellan kl 10-14. Turen tar ca 10 minuter och är gratis. Stena Fastigheter finns även på plats vid galej-platsen på Brahegatan.
      • Läs mer på www.kullagerfabrikerna.se

Kontakt

Mia Larsson, kommunikationsansvarig Stena Fastigheter Göteborg, telefon 072-858 02 85, mia.larsson@stena.com