Unga har framtidstro visar metastudie. Prisbelönte Malmöfotografen Johan Bävman gestaltar framtidstron i en foto- och filmutställning som nu ska visas på Malmö Open - The European Parasport Club Event

Unga har framtidstro! Fotoutställning med prisbelönte fotografen Johan Bävman till Malmö Open

Fotoutställningen Ungas framtidstro kommer till Malmö isstadion i samband med Malmö Open – The European Parasport Club Event 9 - 11 februari. Ta del av idrottsevenemanget med deltagare från 17 länder, se utställningen och inspireras av den framtidstro som våra unga har.

– För oss som förening är det viktigt att lyfta unga, då barn- och ungdomsidrotten är vår bas. Vi är glada att vi kan bredda vårt evenemang med den här fotoutställningen som berör ungas tro på framtiden. Vi är också stolta över att en av de tio skånska ungdomarna som porträtteras i utställningen är medlem i vår klubb, säger Thomas Jönsson, sportchef på FIFH som arrangerar Malmö Open.

Under Malmö Open kommer 1 200 deltagare från 17 länder att tävla i 13 olika parasporter. I Malmö isstadion och kringliggande hallar i stadionområdet kommer du att kunna ta del av bland annat paraishockey, rullstolsbasket, innebandy och fotboll. I stadionområdets foajé ligger tävlingens informationscenter, och det är också här som du tar del av fotoutställningen Ungas framtidstro.

– Genom att porträttera ungas ambitioner i utställningen vill vi inspirera individer, företag och organisationer att ta vara på och satsa på ungas tro på framtiden. Vi är också glada för samarbetet med FIFH och att utställningen visas i samband med detta viktiga idrottsevenemang, då vi på Stena Fastigheter på olika sätt vill vara med och bidra till att unga har en aktiv fritid, säger Carin Daal, Chef Kommunikation och Social hållbarhet på Stena Fastigheter Malmö.

ÖPPETTIDER UNGAS FRAMTIDSTRO UNDER MALMÖ OPEN

Dagar: fredag 9 februari – söndag 11 februari 2024. Sedan kommer utställningen att stå kvar i ishallens foajé fram till 1 april.

Plats: Malmö Isstadion, Eric Perssons väg 8b, 217 62 Malmö

Öppettider: Fredag 12.00-20.00, lördag 9.00-18.00, söndag 09.00-15.00.

Det är fri entré både till Malmö Open och Ungas framtidstro.

Tidsprogram för Malmö Open: www.malmo-open.com

OM UTSTÄLLNINGEN UNGAS FRAMTIDSTRO

Johan Bävman gestaltar framtidstro i en foto- och filmutställning, i samarbete med Stena Fastigheter. Genom linsen lyfter han ungas röster. Johan har intervjuat och fotat tio ungdomar i Skåne som generöst och öppet delat med sig av sina tankar kring framtiden. Utställningen grundar sig i en metastudie om Ungas Framtidstro som fastighetsbolaget Stena Fastigheter har tagit fram med hjälp av Peter Majanen, trendforskare och vd för Quattroporte.

Metastudien som sammanställts visar att framtidstron bland unga är stark. Framtidstron är också är jämlikt fördelad - oavsett socioekonomisk bakgrund, etnicitet eller kön så är den stark.  Johan Bävman är en prisbelönt Malmöfotograf, bland annat känd för sin utställning om Swedish Dads.

Här går det att läsa mer om studien och utställningen i sin helhet: stenafastigheter.se