Punktering, arga barn och bensinstopp - här är svenskarnas största farhågor under bilsemestern

Nu börjar semesterfirande svenskar att ge sig ut på vägarna. Men det kan finnas orosmoment både innan och under resan. Var fjärde svensk oroar sig nämligen för motor- eller bensinstopp och lika många för punktering. Värsta farhågorna ligger dock i att någon i resesällskapet blir sjuk. Detta framkommer i Stena Lines nya Bilsemesterrapporten 2016 som genomförts i fem europeiska länder.

Alla som någon gång varit på bilsemester vet vilka problem som oväntat kan dyka upp. Kissnödiga barn, långa köer och tom bensintank är några av de saker som kan uppstå och skapa oro i bilen. Hos svenskarna är punktering en av de största farhågorna, det uppger var fjärde svarande. Detsamma gäller även för tyskar, irländare och polacker. Mest avslappnade är britterna där bara 18 procent tycker punktering är ett hot mot semestern.

Det skiljer sig även en del länderna mellan när det kommer till oro för semesterbudgeten. Endast 14 procent av svenskarna och 12 procent av britterna och tyskarna oroar sig för detta, jämfört med 30 respektive 20 procent av polacker och irländare.

Bilsemester med barn kräver både tålamod och förberedelser. Nästan varannan britt, 43 procent, anger att deras barn tjatar om tristess och i Polen är siffran något högre, 51 procent. Tuffast har dock irländska föräldrar där 54 procent uppgett att barnen oftast tjatar om att de har tråkigt i bilen. Minst klagomål hörs från svenska barn följt av tyska, 17 respektive 26 procent.

– Det finns en viss oro hos resenärer över vad som kan uppstå under bilsemestern. Ett bra sätt att motarbeta oförutsägbara problem är givetvis att vara förberedd. Överväg att göra service av bilen innan avresa och se till att packa med ordentligt med underhållning till barnen så reducerar du oron rejält, säger Jari Virtanen, chef för Stena Lines reseverksamhet.

Stena Line tipsar: Smarta förberedelser inför resan:

• Kontrollera bilen: däcken, lampor, olja etc.
  • Se till att ha mellanmål eller frukt tillgängligt att erbjuda barnen.
  • Stanna gärna till med korta mellanrum - ta en bensträckare och lite luft, påminn också barnen om toabesöket!
  • Se till att ha billaddare med USB-uttag så att ni enkelt kan ladda telefoner och läsplattor.
  • Lämna utrymme för det oväntade. Att en resa ska gå helt enligt plan är sällan fallet, gör det bästa av situationen!

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, Informatör på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 83 32 eller mail carl.martensson@stenaline.com

Stena Lines Bilsemesterrapport 2016

Nedan följer ett urval av statistik från Bilsemesterrapporten 2016. Endast svenska siffror i tabellerna.

Om undersökningen: Riksrepresentativ undersökning utförd av Norm i mars 2016. Undersökningen genomfördes i Sverige, Storbritannien, Irland, Tyskland och Polen med

1 000 personer i varje land, i åldrarna 18-65 år som svarade på frågorna via en webbpanel.

Vad oroar dig under bilsemestern?

Totalt
Att någon blir sjuk 31%
Att få bensin/motorstopp 26%
Att få punktering 25%
Att fastna i långa bilköer 20%
Att budgeten inte ska räcka till 14%
Att det som planerats inte blir av /som tänkt 10%
Att köra vilse 9%
Att det inte finns tillräckligt med toaletter längs vägen 9%
Att inte förstå vägskyltar/trafikregler 8%
Att barnen ska börja bråka 6%
Att inte ha tillgång till wi-fi 5%
Att mobilen ska ladda ur 4%
Att handla för mycket så packningen inte får plats 3%
Att det finns för få butiker längs vägen (där man kan handla mat och dryck) 3%
Vet ej 23%
Annat 5%
Vad är det vanligaste barnen tjatar om i bilen?
Totalt
Att de undrar om vi är framme snart 23%