Stena Baltica ersätter Stena Alegra på Karlskrona-Gdynia

Den 24 november går Stena Baltica II i trafik på Karlskrona-Gdynia. Hon ersätter Stena Alegra som trafikerat linjen sedan I somras. Det nya fartyget möter behoven av ökad lastkapacitet och att kunna lasta både i för och akter, så kallad Double-Tier loading samt Drive Trough på båda bildäck.

– Det känns mycket bra att vi nu har en långsiktig lösning på plats som möter de behov vi har med lastning och lossning som innebär ökad flexibilitet för våra kunder och dessutom har fartyget större lastkapacitet. Att vi kan få in Stena Baltica på linjen så pass snabbt är positivt eftersom Stena Alegra ligger på varv i Gdynia för reparation. Vi har stor efterfrågan på kapacitet på linjen och behöver ett tredje fartyg för att kunna ta hand om all last, säger Tony Michaelsen, Route Manager Karlskrona-Gdynia.

Utvecklingen för volymerna mellan Sverige och Polen fortsätter att vara mycket stark. Till och med oktober i år har fraktvolymerna ökat med 18 procent, bilvolymerna med 7 procent och passagerarvolymerna med 9 procent, jämfört med samma period 2012.

– Vi tror på en fortsatt stark volymutveckling framöver. Den ekonomiska utvecklingen i Polen och östra Europa är fortsatt mycket god och vår bedömning är att både frakttrafik och privatresande kommer att fortsätta öka mellan Sverige och Polen, säger Tony Michaelsen.

Stena Baltica går in på Stena Alegras tidigare turlista och gör tre avgångar per vecka från Karlskrona och Gdynia. Stena Vision och Stena Spirit seglar på ordinarie turlistor. Den första avgången blir från Gdynia den 24 november.

Stena Line

13 november 2013

För mer information kontakta Tony Michaelsen, Route Manager Karlskrona-Gdynia, tel  0739-42 17 48.

Fakta om Stena Baltica

Fartygstyp: RoPax

Byggår: 2007

Kapacitet: 2 188 längdmeter

Längd: 167 meter

Fart: 24 knop

Hytter: 120

Passagerare: 210

• baltica
  • stena baltica
  • karlskrona
  • gdynia

Stena Line är ett av världens ledande färjerederier med Europas mest heltäckande linjenät och ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Holland och i Baltikum. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.