Stena Line expanderar i Östersjön

Stena Line förvärvar fem färjelinjer med trafik mellan Sverige och Tyskland till Lettland. De tre linjerna, Travemünde till Ventspils och Liepaja samt linjen Nynäshamn-Ventspils förvärvas från Scandlines GmbH. Dessutom har Stena Line förvärvat Scandlines GmbHs fartyg samt verksamheten på linjerna mellan Trelleborg till Sassnitz och Rostock vilket då gör Stena Line till ensam ägare. Förvärven är en del av Stena Lines strategi att expandera till marknader med tillväxt.

– Genom förvärven av linjerna från Tyskland och Sverige till Baltikum ökar vi vår närvaro i södra Östersjön och utvecklar vårt erbjudande för både frakt- och passagerare. Vår ambition är att fortsätta att utveckla den nya verksamheten för att ge kunderna bättre service och kapacitet, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line.

Bakgrunden till förvärvet är att tillväxten på sjötransporter mellan norra Europa och Baltikum har varit kraftig och förväntas fortsätta att öka. Linjerna till Baltikum trafikeras totalt av tre fartyg varav två är chartrade och fartyget ”Ask” köps av Stena Line.

– Genom de nya linjerna så kompletterar vi vårt befintliga nätverk och kan dessutom erbjuda transporter till och från Baltikum, säger Gunnar Blomdahl.

Utöver köpet av de tre linjerna mellan Tyskland och Baltikum så förvärvar också Stena Line fartyget ”Sassnitz” och linjerna från Trelleborg till Rostock och Sassnitz. Dessa linjer har tidigare drivits ihop med Scandlines GmbH via Stena Lines dotterbolag Scandlines AB under varumärket Scandlines Hansa. Nu kommer Stena Line bli ensam ägare till linjerna, som idag trafikeras av totalt fyra färjor. Trelleborgs-linjerna samt de nya linjerna till Lettland kommer drivas under varumärket Stena Line.

Totalt berör affären cirka 300 personer i Tyskland och Baltikum. Den personal som idag är anställda hos Scandlines i Tyskland, Litauen, Danmark och Lettland och arbetar på berörda linjer kommer att erbjudas tjänster hos Stena Line.

Affären förutsätter godkännande från de tyska konkurrensmyndigheterna.

Stena Line, Göteborg, 2012–05-30

För ytterligare information kontakta Gunnar Blomdahl, VD, tel 031-85 83 20 eller Joakim Kenndal, Informationschef, tel 0704 85 85 55.