Stena Line investerar 2 miljarder kronor i Skottland

Stena Line investerar 1 miljarder kronor i en ny hamn i Loch Ryan, Skottland. Hamnen kommer att användas för både passagerar- och frakttrafik och arbetet med att bygga den skapar hela 900 jobb i regionen. Stena Line planerar dessutom att investera ytterligare      1 miljard i två moderna fartyg som kommer att sättas i trafik mellan Stranraer (Loch Ryan) och Belfast när hamnen är färdig.

-   Den nya hamnen spelar en viktig roll för linjens utveckling och innebär stora fördelar för både Skottland och Nordirland. Investeringen ger Skottland en förstklassig hamn och förstärker hamnens position som Storbritanniens tredje största knutpunkt för färjetrafik. En stor förbättring är att hamnen kommer att halvera tiden för lastning och lossning av fartygen samt förkorta överfartstiden mellan Stranraer-Belfast betydligt, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line.

Skottlands Försteminister, Alex Salmond, höll igår en presskonferens tillsammans med Dan Sten Olsson, CEO Stena AB och Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line, där han betonade investeringens positiva effekter inte bara för Skottland utan för hela Storbritannien.

-   Jag välkomnar beslutet att bygga en ny hamn i Loch Ryan. Den nya hamnen kommer att gynna turism och transport mellan Skottland och Nordirland samt bidra till den ekonomiska utvecklingen. Stena Lines engagemang och investering spelar en viktig roll i projektets framgång, säger Alex Salmond, Skottlands Försteminister.

-  Turism och fraktverksamhet mellan länderna har ökat markant de senaste åren och vi ser på framtiden med tillförsikt. Vi är övertygade om att en investering av den här omfattningen kommer att löna sig på sikt. Vårt samarbete med regeringen i Skottland och på Nordirland har skapat rätt förutsättningar för oss att bygga en toppmodern anläggning, säger Gunnar Blomdahl.

Stena Line, Göteborg, 11 februari 2010

För mer information, kontakta Stena Lines VD Gunnar Blomdahl, 031-85 83 20 eller Anna-Karin Blomqvist, Informationsavdelningen, 031- 85 85 51, mobil: 0704-85 85 51

• gunnar blomdahl