Svante Lahti är VD på Stenungsundshem.

Stenungsundshem sjösätter nu en flerårig hyresgästundersökning i samarbete med AktivBo för att förbättra hyresgästernas trivsel.

- För oss är det viktigt att veta hur våra hyresgäster trivs. Vi vill veta vad vi kan göra bättre och vilka insatser vi borde prioritera, säger Svante Lahti, VD på Stenungsundshem.

En löpande, dynamisk mätning

Stenungsundshem har en ny strategi, som sträcker sig över flera år. Inledningsvis skickas hyresgästundersökning ut till halva beståndet, jämnt fördelat på bolagets områden. Från och med i höst kontaktar man den återstående halvan – så att man mot 2024 års slut har lyssnat av samtliga hyresgäster. Och efter nyår, i januari 2025 så börjar man om.

- Det nya, och förhoppningsvis mycket mer effektiva, är att vi kontinuerligt kommer lyssna av vad våra hyresgäster tycker. Vi tror att det är ett mycket bättre sätt att få en korrekt bild. Vi kommer, mer eller mindre, i realtid att kunna följa hur vi lyckas med vårt arbete. Det ”traditionella” sättet att jobba har varit att lyssna av hela beståndet, en gång per år, eller kanske vartannat år. Då får man bara en ögonblicksbild, hur det ser ut just där och då. Med den här nya digitala, dynamiska approachen så får vi ett nytt och lite bättre sätt att jobba, säger Svante.

AktivBo är ledande inom kundundersökningar inom bostadssektorn. Med många års erfarenhet av att samla in och analysera feedback från hyresgäster, hjälper de bostadsföretag att förbättra sina tjänster och verksamhet.

Resultatet av hyresgästundersökningen kommer lägga grunden till hur Stenungsundshem ska prioritera sina insatser i alltifrån trygghetsskapande åtgärder, till frågor som rör tillgänglighet och service – allt för att göra så stor nytta som möjligt. Senare i höst och framför allt från början av 2025 kommer man också löpande kunna följa upp om insatserna skapar nöjdare hyresgäster.

- Kvalitén på datan är ju avgörande, naturligtvis. Så man får inte ha för bråttom, det kommer ta lite tid innan vi implementerat systemet fullt ut. Man får ha lite is i magen när man sjösätter den här nya approachen. Men på sikt ser vi en jättepotential, säger Svante Lahti, VD på Stenungsundshem.