Svenska Uppfinnareföreningens ordförande Jan-Erik Nowacki delade ut förstapriset till vinnaren Lukas Åkerblom 9 år.

Nyhet -

Årets unga Dexter-uppfinnare korad! Lukas Åkerblom 9 år vann uppfinnartävlingen.

Vinnare av Dexters stora uppfinningstävling 2019 blev LUKAS ÅKERBLOM, 9 år från Herrängens skola i Älvsjö, med sin uppfinning "SLIMEPISTOLEN". Under festliga former på Elite Hotel Marina Tower korades i söndags 17/11 vinnaren i närvaro av Svenska Uppfinnareföreningen.

Juryns motivering avseende den vinnande uppfinningen "Slimepistolen":

"En tokrolig men ändå verklig uppfinning som inte bara kan rädda världen men även göra agentlivet lite roligare. Dexter älskar kombinationen av något ”småfarligt” men ändå härligt. Om polisen införlivade denna uppfinning i sin brottsbekämpande verksamhet skulle färre människor skadas. Slimepistolen blir ett bra komplement till Motståndsrörelsens bedövningspistoler!!"

Lukas får (utöver specialpris och medalj från Svenska Uppfinnareföreningen):

• Sin uppfinning "Slimepistolen" publicerad i Dexter Olsson Adventures 4, "Taj Mahals gåta" 2020
  • VIP-inbjudan för hela familjen till bokrelease och möte med författaren Michael Wiander
  • Inramad illustration av uppfinning, signerad bok samt fotoporträtt publicerat i boken

2:a pristagare blev bröderna Tage och Melker Torstensson från Kullavik, 6 och 9 år, med sin uppfinning "Avkodningsmanicken". 3:e pristagare blev Amanda Rosén, 9 år från Herrängens skola 3c, med sin uppfinning "Synlighetsglasögonen".

Elever från Herrängens skola klass 3c var för övrigt på plats med föräldrar och lärare för att hylla sina 1:a och 3:e pristagare, klasskompisarna Lukas och Amanda!

Läs mer om tävlingen: http://www.dexterolsson.se/uppfinning.html

Stefan Lindström

Presskontakt VD