Inför sommarlovet delas 25 000 läsprov ut av nya succéboken Dexter Olsson Adventures.

Läsfrämjande satsning - 25 000 Dexter Olsson-böcker delas ut inför sommarlovet!

Gratispocket och uppfinningstävling -  Recept på ökad läslust i sommar?

Genom ett läsfrämjande samarbete, mellan Stevali Barn, barnboksförfattaren Michael Wiander samt flera intresseorganisationer får inte mindre än 25 000 barn i åldrarna 6-12 år ett gratis läsprov av den bästsäljande äventyrsserien om Dexter Olsson - en bok som på kort tid vunnit gehör hos skola och bibliotek.

- Vi är jätteglada att kunna erbjuda närmare 5 000 elever en kostnadsfri sommarbok som vi hoppas ska skapa ökad läslust, säger Sofia Norén på LegiLexi, en stiftelse som arbetar för ökad läsförmåga i svenska lågstadieklasser och driver sajten www.jagharläst.se, där Dexter Olsson-boken finns att läsa kostnadsfritt sedan 1 år tillbaka.

I samband med satsningen genomförs även en rikstäckande uppfinnartävling 1/6-1/11 2019. Tävlingen vänder sig till barn 5 år och vinnaren får sin egen uppfinning publicerad i böckerna om Dexter Olsson.

- Böckerna om Dexter Olsson är en utmärkt plattform för att lyfta fram kreativa barn i Sverige och det gillar Svenska Uppfinnareföreningen, meddelar Jan-Erik Nowacki, ordförande i Svenska Uppfinnareföreningen.

Tävlingen startar 1 juni och sker online på www.dexterolsson.se/uppfinning

Vår gratispocket och uppfinnartävlingen borde vara en god början till att skapa ökad läslust bland landets låg- och mellanstadieelever, säger Stefan Lindström, vd Stevali Barn.

Gratisboken delas ut via bokhandelskedjan Ugglan, Tekniska museet, Tom Tits, LegiLexi, Vetenskapens Hus samt Mediapoolen / Skolbiblioteksportalen.

Presskontakt:

Stefan Lindström, vd Stevali förlag 076-216 45 15

Sofia Norén, Verksamhetschef LegiLexi, 070-789 20 29

Jan-Erik Nowacki, Ordförande Svenska Uppfinnareföreningen, 070-743 62 21

Michael Wiander, författare Dexter Olsson, 070-203 22 32

Regioner

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.

Stefan Lindström

Presskontakt VD