Läsfrämjande satsning - 25 000 Dexter Olsson-böcker delas ut inför sommarlovet!

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2019 09:58 CEST

Inför sommarlovet delas 25 000 läsprov ut av nya succéboken Dexter Olsson Adventures.

Gratispocket och uppfinningstävling -  Recept på ökad läslust i sommar?

Genom ett läsfrämjande samarbete, mellan Stevali Barn, barnboksförfattaren Michael Wiander samt flera intresseorganisationer får inte mindre än 25 000 barn i åldrarna 6-12 år ett gratis läsprov av den bästsäljande äventyrsserien om Dexter Olsson - en bok som på kort tid vunnit gehör hos skola och bibliotek.

- Vi är jätteglada att kunna erbjuda närmare 5 000 elever en kostnadsfri sommarbok som vi hoppas ska skapa ökad läslust, säger Sofia Norén på LegiLexi, en stiftelse som arbetar för ökad läsförmåga i svenska lågstadieklasser och driver sajten www.jagharläst.se, där Dexter Olsson-boken finns att läsa kostnadsfritt sedan 1 år tillbaka.

I samband med satsningen genomförs även en rikstäckande uppfinnartävling 1/6-1/11 2019. Tävlingen vänder sig till barn 5 år och vinnaren får sin egen uppfinning publicerad i böckerna om Dexter Olsson.

- Böckerna om Dexter Olsson är en utmärkt plattform för att lyfta fram kreativa barn i Sverige och det gillar Svenska Uppfinnareföreningen, meddelar Jan-Erik Nowacki, ordförande i Svenska Uppfinnareföreningen.

Tävlingen startar 1 juni och sker online på www.dexterolsson.se/uppfinning

Vår gratispocket och uppfinnartävlingen borde vara en god början till att skapa ökad läslust bland landets låg- och mellanstadieelever, säger Stefan Lindström, vd Stevali Barn.

Gratisboken delas ut via bokhandelskedjan Ugglan, Tekniska museet, Tom Tits, LegiLexi, Vetenskapens Hus samt Mediapoolen / Skolbiblioteksportalen.

Presskontakt:

Stefan Lindström, vd Stevali förlag 076-216 45 15