Nu släpps Marias kockskola - en ny generation barnkokböcker i äventyrsformat!

Mattrenden för barn fortsätter - ny äventyrlig barnkokbok från Grenadine förlag!

Grenadine Förlags senaste matbok heter Marias kockskola (släppdatum 15 november). Den är skriven av Sundbybergssförfattaren Michael Wiander. Det är den första i en rad barnkokböcker med recept från de populära äventyrsböckerna om Dexter Olsson (illustratör: Peter Jönsson).

"Jag häpnar över att barn lagar bättre mat än mig som varit kock i över 25 år!" säger barnboksförfattaren Michael Wiander som skrivit den nya kokboken med läsare 6-12 år.

Att barn kan laga mat har vi lärt oss i TV4:s mattävling Sveriges yngsta mästerkock. Stefan Lindström, vd på Grenadine Förlag, som vunnit Gourmand World Cookbook Awards flertalet gånger, är därför extra glad över att kunna släppa en barnkokbok som håller hög kulinarisk nivå, men samtidigt är lättläst för de yngre.

President Thomas Jeffersons vaniljglass & glassens historia!

Wianders kokbok kombinerar recept med äventyr och fakta. I kapitel 2 får man till exempel lära sig att göra president Thomas Jeffersons vaniljglass från 1780-talet (det första vaniljglassreceptet i amerikansk historia). En hel sida i boken ägnas också åt glassens till mångt och mycket okända historia. Många tror att glassen kommer från Italien, men stämmer verkligen detta?

Stycket nedan är hämtat från boken (kapitel 2):

"Vem som uppfann glassen är egentligen ett enda stort mysterium. Vissa påstår till och med att man funnit glasskålar i forntida egyptiska gravar … Det sägs att italienaren Marco Polo tog med sig tekniken för att göra glass från sina resor i Asien, och att det är av denna anledning som många tror att glassen uppfanns i Italien – men ingen vet säkert … Ett som ÄR säkert är dock i alla fall att glasstillverkning intresserat världens makthavare sedan urminnes tider ... Kung Salomo, Alexander den store och Kejsare Nero älskade alla att blanda snö med fruktjuice, men ingen av dem hade tekniken för att göra glass. De lät hämta snö och is från bergen … För länge sedan levde en kung i Kina, Kung Thang av Shang, som ÄLSKADE glass. Han sägs ha haft 94 män som jobbade med att tillverka glass av buffelmjölk och ris, som frös till glass genom att packas i snö. Kanske är han helt enkelt ’glassens förfader’?”

"Böckerna om Dexter har idag nått 40.000 läsare. Med så pass många läsare tror vi att det finns verklig potential att nå ut till den yngre generationen med olika typer av faktaböcker, inte enbart mat. Vi planerar en serie med roliga, illustrerade faktaböcker. Våren 2020 kommer en faktabok om uppfinningar", berättar Lindström.

Det officiella boksläppet för Marias kockskola sker söndag 17/11 under festliga former på Elite Hotel Marina Tower med närmare 250 anmälda gäster.

Regions

Stefan Lindström