Stevali Barn tar över utgivningen av  den populära barnserien om vikingaflickan Siri.

Stevali Barn tar över utgivningen av den populära barnserien om vikingaflickan Siri.

Den internationella Vikingadagen till ära kan vi stolt presentera att vi skrivit ett treboksavtal med Per Demervall och Patric Nyström som är skaparna bakom vikingatjejen Siri, som lämpligt nog firar 5-års jubileum i år. Tidigare har böckerna om Siri givits ut av Rabén & Sjögren.

Böckerna har en stark kvinnlig huvudperson, som i roliga och spännande berättelser tar läsaren med på historiskt korrekta äventyr, men med en stor nypa ”faktasi”, som passar både för pojkar och flickor i åldrarna 9-12 år.

I en inbunden omarbetad nyutgåva med extra material ges första albumet ut till sommaren. Andra volymen i höst, och ett helt nytt äventyr nästa vår. Fler album är på gång. Böckerna kommer även att ges ut på engelska i Sverige. Sedan tidigare har Nyström/Demervall tecknat avtal med ett Turkiskt förlag, utgivning 2021.

Per Demervall fick Adamsonstatyetten 2018 för bland annat Siris äventyr. Motiveringen löd: “varken mer eller mindre än ett storverk, en barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alster.”

Vikingarna och dess historia är alltid ett populärt ämne. Roligt att se att Historiska Museet håller på och sätter ihop en ny vikingautställning som öppnar i början av 2021. Den kommer innehålla ca 450 vikingaföremål som varit på världsturné.

Kontakt med förlaget: Stefan Lindström 076-2164515 alt info@stevali.se

Kontakt med Per Demervall 0733-421908, mer info om Per på www.demervall.se

Stevali Sales grundades år 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker under Stevali. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.