Omslag "Siris äventyr - Kejsaren skatt" och karaktärer ur boken

Tuff, finurlig vikingatjej i ny tecknad serie för barn.

Stevali Barn tar nu över den svenska barnserien om vikingaflickan Siri. Första boken ”Siris äventyr – Kejsarens skatt” finns nu tillgänglig. Tidigare har böckerna givits ut av Rabén & Sjögren.

- Vi på Stevali Barn är mycket stolta och glada över att få ge ut Siris äventyr. Det här är en mycket välgjord barnserie som blandar fakta och fantasi, och riktar sig till både flickor och pojkar i åldern nio till tolv år. Vi storsatsar och ger i år ut första och andra albumet i en nybearbetad inbunden utgåva med extra faktamaterial. Till hösten kommer också volymerna på engelska, samt en lärarhandledning på svenska om man vill arbeta med böckerna i sin undervisning. Äventyren fungerar utmärkt som komplement till läroböcker när klassen läser om vikingatiden. Självklart finns albumen som E-böcker. Våren 2021 kommer sedan ett sprillans nytt äventyr, och fler följer. Säger förlagets VD Stefan Lindström.

- Vi vill även etablera Siri utomlands, fortsätter Stefan. Vi har fått indikationer på att serien håller hög internationell klass. Den är sedan tidigare såld till ett turkiskt förlag som kommer att ge ut albumen hösten 2021.

I december 2018 tilldelades Per Demervall Serieakademins svenska Adamsonsstatyett, där serien om vikingaflickan Siri prisades. Ur serieakademins motivering ”varken mer eller mindre än ett storverk”, ”en barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alstren”.

Om upphovsmännen

Per Demervall är en av Sveriges mest erfarna serieskapare, med en bred publicering. Allt från en illustrerad version av August Strindbergs Röda rummet till Jönssonligan. Nu aktuell med flera av HG Wells klassiker som lättlästa serieadaptioner.

Författaren Patric Nyström har tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet.

Tillsammans, förutom äventyren om Siri, är de aktuella med barnboksserien om tvillingarna Lisa och Max.

För mer information:

Läs mer om Siri: www.demervall.se

Rec.ex: info@stevali.se

Kontakt Förlaget: Stefan Lindström, 076-2164515 alt info@stevali.se

Kontakt Upphovsmän: Per Demervall, 0733-421 908 alt per@demervall.se

Patric Nyström, 0709-494 542 alt patric@patricnystrom.se

Regioner

Stevali Barn tar nu över den svenska barnserien om vikingaflickan Siri. Tidigare har böckerna givits ut av Rabén & Sjögren.

Om upphovsmännen

För mer information: