Ordförande Johan Rosendahl tackar gästföreläsare Kerstin Hallsten.

Pandemi, Putin och Plankor

Föreningens traditionella vårmöte tillika årsmöte ägde rum torsdagen den 28 april på Westmanska palatset. Efter årsmötesförhandlingar samt branschinformation från Monica Björk, vd Byggmaterialhandlarna, lyssnade mötesdeltagarna på gästföreläsare Kerstin Hallsten, chefsekonom Industriarbetsgivarna och Skogsindustrierna.

Kerstin berättade bl.a. om att det är olika typer av politik som i mycket hög grad påverkat den ekonomi och marknadssituation som nu råder. Hon förklarade hur både pandemin och kriget i Ukraina påverkar en annars stark svensk marknad med trävaror.

På den efterföljande branschmiddagen underhölls deltagarna av komikern Jan Bylund som mycket rappt och träffsäkert lockade fram många skratt och höjde den glada stämningen ytterligare.

Föreningen, grundad 1899, har som syfte att på konkurrensneutral basis främja medlemsföretagens intressen gällande handel med trä- och byggvaror. Medlemsföretagen är företag inom byggmaterialhandeln med sitt säte och/eller filialer i Stockholmsregionen, ex. Beijer Byggmaterial, Optimera, XL-Bygg, Woody, K-Bygg, Bygma, Nordströms trä och Ahlsell.