Styrelsen i Stockholms Trävaruhandelsförening bläddrar i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria.

Väldokumenterad förening tar sikte på 125-års jubileet!

Stockholms Trävaruhandelsförening grundades den 27 november 1899 på restaurang Riche i centrala Stockholm. I samband med ett styrelsemöte för föreningen besöktes Centrum för Näringslivshistoria i Bromma där föreningen hyr 13 hyllmeter med arkiv. Protokoll, korrespondens och foton m.m. från föreningens alla år finns väl dokumenterade med en imponerande ordning i det stora arkivet.

- "Vi fick bl.a. läsa originalprotokollet och själva stiftelseurkunden, skriven och signerad den 27 november 1899 på restaurang Riche." säger Johan Rosendahl, ordförande för föreningen.

Centrum för Näringslivshistoria är en ideell förening med företag som medlemmar. De hjälper företag att ta hand om sina företagsarkiv och hjälper dom även med att aktivt använda sin berättelse som en strategisk resurs. Dessutom genomförs projekt som lyfter fram näringslivets historia och betydelse för Sverige tillväxt.

- "Det är ett imponerande och mycket intressant arkiv som vi fick äran att besöka idag. Det var en bra timing för vår styrelse med att göra en tillbakablick i historien för att nästa höst fyller vi 125 år och idag började planeringen inför jubileumsfesten" avslutar Johan.