Gå direkt till innehåll
I samtalet Om måltidens betydelse för demokratin den 20 oktober, kl. 11.00, medverkar Carl-Jan Granqvist, Eva Sundberg, Helena Henrikson och Jessie Sommarström.

Tankar om måltidens betydelse för demokratin, 20 oktober 11-11.30!

Måltidens Dag infaller alltid den tredje torsdagen i oktober. Syftet med denna dag är att lyfta fram måltiden som en lustfylld upplevelse och en plats för mänsklig gemenskap. Att inta en måltid tillsammans är viktigt för hälsan och gemenskapen handlar om så mycket mer än att bara inta näring. Runt om i landet firas denna dag på olika sätt inte minst inom den offentliga sektorn.

Måltidsakademien och MATtanken arrangerar ett livesänt digitalt rundabordssamtal om måltidens betydelse för demokratin. Moderator är Carl Jan Granqvist, ledamot i både Måltidsakademien och i Stiftelsen Aptitum. Medverkar runt bordet gör Årets kock, Jessie Sommarström, Helena Henrikson, kvalitetsstrateg med bakgrund som fd. skolledare och rektor i Vallentuna kommun och Eva Sundberg, projektledare MATtanken/sakkunnig mat och måltidsfrågor Jordbruksverket.

– Grunden för demokrati är dialogen mellan människor och den blir mycket mer fördjupad när man förstärker det med sinnesförnimmelser via en måltid, säger Carl Jan Granqvist.

Länken till samtalet hittar ni här