​Peter Apelgren donerar konst till El Sistema

Ett lekfullt konstprojekt under en sommarvecka blev ett djupt och långvarigt engagemang. Jag blev helt fast, säger Peter Apelgren som nu donerar 39 tavlor till förmån för musikskolan El Sistema. Vernissage 12 februari på Posthotellet i Göteborg.

Det var en kreativ sysselsättning för deltagarna i sommarlägret Side by Side by El Sistema som samlade barn och unga från 16 länder. Konstnären Peter Apelgren engagerades för att skapa tillsammans med barnen i Trädgårdsföreningen. Under veckan växte hundratals barnteckningar fram.

– Det blev så fint det vi gjorde. Jag tog det vidare, gjorde några bilder av det. Nu är det inga barnteckningar längre, men det har blivit väldigt fina tavlor, inspirerade av barnens alster, säger Peter Apelgren om de donerade tavlorna.

Fler får chansen

Genom försäljning av dessa till företag som vill vara med och sponsra El Sistema har det ursprungliga projektet gått ett steg längre. Pengarna ska användas för att ge fler barn möjlighet att delta i El Sistema.

– När du ser barnens engagemang i en sådan här sak, att måla, eller spela musik tillsammans, ja, det går nästan inte att förklara, men det kniper i hela magen. Jag tror att man måste uppleva det själv, för att förstå, säger Peter Apelgren och beskriver ett av sina första möten med El Sistemas verksamhet.

–­ Jag såg 600 ungar med olika bakgrund sitta och spela Bergakungens sal av Grieg. Alltså… jag blev helt fast.

Fyller behov

Att El Sistema inkluderar barn och familjer som inte tidigare kommit i kontakt med den svenska kulturskolan, och vad det har betytt för dem, finns många vittnesmål om efter fem års verksamhet. El Sistema fyller ett behov, menar Peter Apelgren, även om vi i Sverige inte lider samma nöd som många människor i exempelvis Venezuela där El Sistema en gång startade som ett socialt projekt för att bekämpa fattigdom.

– Men behovet av att tillhöra ett sammanhang finns överallt. Att spela i orkester ger inte direkt mat på bordet, men en känsla av tillhörighet och ett självförtroende, säger Peter Apelgren.

Osäker unge

Av egen erfarenhet vet han vad det betyder att bli sedd av vuxna förebilder.

– Att jag fick stöd från etablerade konstnärer, mina bildlärare Staffan och Janne, gjorde något med mitt självförtroende. Jag blev stärkt i att jag kunde någonting. Och jag var en ganska osäker unge.

Vad Peter Apelgrens fortsatta engagemang i El Sistema ska kunna leda till vet han däremot inte, men därmed finns inte heller några begräsningar, menar konstnären:

– Om vi börjar så här, och får in pengar så att fler barn kan vara med och spela i El Sistema, så kommer det automatiskt att öppna sig nya möjligheter för dem. Det viktiga nu är att använda pengarna till något bra. Och att få fler att engagera sig.

Den första tavlan är redan såld till musikskolans sponsor SEB, för 100 000 kronor.

Vernissage på Posthotellet fredag 12 februari kl 18 i närvaro av Peter Apelgren.

Kontakt:

Peter Apelgren, via presskontakt Cissi Stenborg, tel: 070-869 71 17