Konstnärliga undersökningar av marknadens logiker – ny retrospektiv av Goldin+Senneby

Bild: Goldin+Senneby, “I dispense, divide, assign, keep, hold”. Installationsdetalj: NAK Neuer Aachener Kunstverein, 2012. Foto: Simon Vogel.

27.1–15.5 2016
Presslunch 26.1, 12:00

Osa till asrin@tenstakonsthall.se senast fredag 22.1

I Goldin+Sennebys första retrospektiv går en fiktiv karaktär, skriven av Jonas Hassen Khemiri, i dialog med konstnärskapet. I Standardlängden av ett mirakel skapas oväntade kopplingar mellan hemliga sällskap, finansiella magitrick och mytologiska landskap på sju olika platser runt om i Stockholm.

På samma sätt som samtidskonst kan upplevas som abstrakt och svårtillgänglig i den ovanas ögon, framstår det ekonomiska fältet för många som en hemlig terräng. Begrepp som ”blankning” och ”hedgefonder” skapar inte sällan en känsla av att vara styrd av osynliga krafter. Den Stockholmsbaserade konstnärsduon Goldin+Senneby har under de senaste tio åren insisterat på att offshore-företagens strategier och skuggverksamheter är något som angår oss alla. Istället för att förkasta finansiella aktörer, lånar konstnärsduon marknadsinspirerade metoder för att infiltrera och peka på konsekvenserna av det senkapitalistiska systemet.

Idag ställs ofta krav på konstnärers absoluta närvaro och personfokuset är stort. Goldin+Senneby har motsatt strategi med tillbakadragandet som tillvägagångssätt. På så vis drar de på ett underfundigt sätt igång processer som imiterar kapitalismens mekanismer och konstmarknadens funktioner men i andra syften.

På Tensta konsthall breder en specialskriven novell av författaren ut sig i tredimensionell form och på sex andra platser i staden visas tidigare verk. Utställningen äger rum på bl a Handelshögskolan, Prins Eugens Waldermarsudde och Finansinspektionen där verk presenteras vars berättelser speglar platsen där de visas. Genom att låta det konstnärliga fältet möta offentliga institutioner och kommersiella aktörer förskjuts perspektiven för var konsten kan ta plats och vem som är publik.

Khemiris litterära meta-fiktion läses upp av personalen på konsthallen varje dag kl 14:12 och monologen kopplas också samman med en ek-installation som kommer att fungera som en samlingspunkt för samtal och seminarier. I takt med att snickaren Moa Ott tar sig an trädet, tillverkas också nya sittmöbler runt eken. Trädet refererar till en ek som förekommer i Khemiris novell men också till surrealisten Georges Batailles hemliga sällskap Acépahle som sägs ha samlats kring en ek i slutet av 1930-talet. Acéphale – grekiska för det huvudlösa – har länge varit av intresse för konstnärsduon, och figurerar i deras fleråriga projekt Headless.

– Goldin+Senneby studerar tvetydighet på ett sätt som både är engagerat och distanserat, frånvarande och närvarande. De utforskar det "verkliga" på ett sätt som andra inte förmår. Eftersom duon rör sig med andra parametrar än finansvärlden och ekonomiska experter gör, lyckas de formulera frågorna annorlunda, säger Angus Cameron, talesperson för Headless.

På konsthallen visas även klädkollektionen Anders Reuterswärd, som utvecklats i samarbete med Behnaz Aram, kostymör och designer. Kläderna är gjorda utifrån huvudpersonen i Khemiris novell, och materialet till kläderna kommer ursprungligen från plagg som blivit kvarglömda på kemtvättar runt om i Stockholm. Kläderna finns till försäljning i butiken A Day’s March på Kungsgatan 3 i Stockholm. Genom att dekonstruera och sy om kläderna har Aram skapat en ny konceptuell uniform för Tensta konsthalls personal. Kläderna presenteras med ett nyskrivet soundtrack av artisten Zhala.

Novellen Standardlängden av ett mirakel av Jonas Hassen Khemiri:
www.dn.se/kultur-noje/novell-av-jonas-hassen-khemiri-standardlangden-av-ett-mirakel/

Standardlängden av ett mirakel på andra platser:

Tredje AP-fonden
28.1–13.5
Onsdag 27.1, 16:00–18:00 Öppning Money Will Be Like Dross (2012)

Handelshögskolan i Stockholm (Biblioteket, plan 5)
28.1–13.5
Onsdag 27.1, 17:00–20:00 Öppning Zero Magic (2016), Banca Rotta (I Dispense Divide Assign Keep Hold) (2012)

Finansinspektionen
29.1–29.4
Torsdag 28.1, 17:00–19:00 Öppning The Decapitation of Money (2010)