Nyfiken på dOCUMENTA (13)?

NYFIKEN PÅ dOCUMENTA (13)?

Chus Martinez träffar journalister på Tensta Konsthall kl 17-18 tisdag 13 september

Chus Martinez är ledare och medlem i Core Agent Group vid dOCUMENTA (13), den inflytelserika utställningen som äger rum i Kassel sommaren 2012. I samband med hennes föreläsning på Tensta Konsthall tisdag 13 september ordnas ett pressmöte kl 17-18 på konsthallen. Seminariet äger rum kl 18:30-21:00.

Som en del av seminariet Lika samma föreläser Martinez om hur det estetiska och det politiska kan få plats i samma tanke. dOCUMENTAs konstnärliga ledare Carolyn Cristov-Bakargiev samarbetar med femton så kallade “agents” som enligt henne för in ett osäkerhetsmoment i utställningssystemet. Martinez leder agentgruppen och hon gör under vistelsen i Stockholm med hjälp av Iaspis research inför dOCUMENTA.

Martinez är en tongivande röst i den samtida konsten. Hon har bland annat intresserat sig för konst och kunskapsproduktion och till hennes senaste utställningar räknas Are You Ready for TV? på Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) tidigare i år. Utställningen handlade om det paradoxala estetiska och offentliga rum som uppstår när samtidskonst och filosofi lämnar museet och den akademiska världen för att inta TV-mediet. Martinez har bl a varit chefsintendent på MACBA och chef för Frankfurter
Kunstverein.

Lika samma är en del av seminarieserien What Does an Art Institution Do? som behandlar konstinstitutionernas funktion idag. I en tid då konsten står under press att vara lättsmält och underhållande är det viktigt att uppmärksamma hur konstinstitutioner kan gå sina egna vägar och erbjuda andra möjligheter för konstnärer, konstscen, lokala sammanhang och samhället i stort. I det första seminariet av fem diskuteras platsens betydelse utifrån Documentas hypermedierade landing vart femte år i den annars stillsamma staden Kassel, och Gavin Wade presenterar Eastside Projects samarbetsinriktade undersökningar med bas i ett industriområde i Birmingham. Marabouparkens chef Bettina Pehrsson responderar.

What Does an Art Institution Do? är ett samarbete mellan Tensta Konsthall,
Konstfacks konstavdelning och Curatorlab.

Kontaktperson: Giorgiana Zachia, mail: giorgiana@tenstakonsthall.se, tel: 08 36 07 63

TENSTA KONSTHALL, TAXINGEGRÄND 10, BOX 4001, 163 04 SPÅNGA  |  T: 08-36 07 63

Tensta Konsthall stöds av Stockholms Stad, Kulturrådet och Stockholms Läns Landsting.

www.tenstakonsthall.se

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////