PRESSLUNCH PÅ TENSTA KONSTHALL 7.09 kl 12

PRESSLUNCH PÅ TENSTA KONSTHALL

Onsdag 7 september kl 12:00

Med bl a Goldin+Senneby, Katarina Lundgren, Hinrich Sachs, Ulla-Mai Ceder-Lindberg, Tommy Stöckel, Maria Lind

OSA för lunch till giorgiana@tenstakonsthall.se senast tisdag 6 september.

Nytt café, Documenta, konstklubb för 11-åringar och mobilt bibliotek om Mellanöstern

Detta är några av de saker som kommer att finnas på Tensta Konsthall under hösten. Framtidsplanerna presenteras i närvaro av några av de konstnärer som deltar i programmet under 2011 och 2012. Medan konsthallens lokaler fräschas upp pågår bl a seminarieserien Vad gör en konstinstitution? med föreläsare som Chus Martinez, avdelningschef på Documenta, och Chris Dercon, chef Tate Modern. Tillsammans med curatorn och kritikern Lars Bang Larsen och konstnärerna Hito Steyerl och Magnus Bärtås ställs frågor om hur ett kvalitativt samhälle skapas, utifrån Palle Nielsens legendariska projekt Modellen på Moderna Museet (1968). Sedan förra sekelskiftet har termen “mellanöstern”, som myntades i väst, existerat mer som ett diskussionsämne och studieobjekt än som genografiskt område. I vinter gästas konsthallen av Bidoun Library, ett mobilt bibliotek med fokus på begreppet mellanöstern utifrån böcker, tidskrifter och annat tryckt material.

Sedan Maria Lind tillträdde som chef tidigare i år har särskild tonvikt lagts vid nödvändigheten av att både ha ett internationellt konstprogram på toppnivå och en lika utmärkt förmedlingsverksamhet. En central aspekt i konsthallens förmedlingsarbete är att det utgår från samtidskonsten, och att det utvecklas med bibehållen respekt för och integritet hos såväl konsten som publiken. Våren 2011 startades Konsthallsklubben på initiativ av en grupp elvaåriga tjejer från en närliggande skola. Klubben riktar sig till alla i åldern 10-13 år och träffas varje onsdag eftermiddag för att tillsammans med inbjudna konstnärer och konsthallens personal diskutera och arbeta konstnärligt. Tillsammans med några av Sveriges ledande konstnärer ger Tensta Konsthall barn och unga i åldrarna 10-19 år möjlighet att under skolloven utforska spännande ämnen och olika konstnärliga tekniker. Under vintern arbetar bl a Katarina Lundgren med en konstkollovecka. Cafeet, som öppnar i november och som drivs av det Spånga-baserade sociala företaget Blå vägen, är en grundplåt i den lokala förankringen.

Under 2012 visas bl a grupputställningen Abstract Possible: The Stockholm Synergies, som handlar om abstraktion och samtidskonst, med deltagare som Matias Faldbakken, Goldin+Senneby och Mai-Thu Perret. Basel- och Stockholmsbaserade Hinrich Sachs projekt Sesam: Kami, Khokha, Bert och Ernie (världsarv) undersöker tillsammans med barn från området utifrån barnprogrammet Sesame Street frågor kring barn och populärkultur. Vad händer när material från ett kulturellt och ekonomiskt sammanhang översätts och omkodas till ett annat? Året avslutas med en reptrospektiv utställning med Marie-Louise Ekman.

Kontaktperson:

Giorgiana Zachia, mail: giorgiana@tenstakonsthall.se. Tel: 08 36 07 63