Tensta Billboard Invigning den 10 april klockan 12.00, Tensta Konsthall

Tensta Billboard är ett samarbete mellan Tensta Konsthall och landets ledande konst – och designskolor. Syftet med projektet är att främja arbetet för unga konstnärer och presentera kreatörer från olika bakgrund, konst, design, arkitektur och mode. En av målsättningarna har varit att verken ska ha en direkt relation till Tensta stadsdel. Det slutliga urvalet gjordes av Maria Gromova, Egil Donnér och Tensta Konsthall. Tre konstnärer kommer under 2010 att utsmycka konsthallens fasad med sina verk. De tre konstverken omfattar, en social kartläggning av området i Tensta, en kuliss av arrangerade minnesbilder som skapar en fiktion för hemmet, och Joakim Ojanens färgstarka illustrationer.

Det första verket till Tensta Billboard kommer att invigas den 10 april

Landskapsmålning - Joakim Ojanen

“Jag bor i Hjulsta och går till Tensta nästan varje dag. När man går runt i Tensta är det mest miljonprogramshusen med loftgångar jag ser (och som jag också själv bor i) dem är inte särskilt roliga att titta på och ger knappast mycket inspiration till någonting. Med den tanken i bakhuvudet vill jag med mitt förslag ge lite mer färg till Tensta, något som ögonen fäster sig vid och ger positiva intryck.”

Joakim är född 1985 och är uppväxt i Västerås. Numera bor han Stockholm och studerar sitt första år på Konstfack - Grafisk Design & Illustration. Joakim har bland annat ställt ut på Galleri Hangups vid Skanstull, 2008 och är aktuell med utställningen Phaces på Galler Nya Skolan i Göteborg (läs mer http://projektgoteborg.se/?p=3696).

De tre projekten som kommer att visas under 2010:

10 / 4 - 12 / 6 Joakim Ojanen (Konstfack, Grafisk Design & Illustration, Stockholm )
18 / 6 - 24 / 9 Rebecka Bebben Andersson (Kungliga Tekniska Högskolan)
25 / 9 - 18/12 Vanja Lindberg (Kungliga Konsthögskolan, Stockholm)

Deltagare skolor:

Beckmans Designhögskola, Stockholm, Berghs School of Communication, Stockholm, Forsbergs skola för grafisk design och reklam, Stockholm, Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborgs Universitet, Göteborg, Kungliga Tekniska Högskolan Arkitekturutbildningen, Stockholm, Konstfack, Stockholm , Konstskolan Valand, Göteborg, Konsthögskolan i Malmö, Nyckelviksskola, Stockholm, Konsthögskolan, Umeå Universitet, Östra Grevie folkhögskola, Malmö

För pressbilder eller mer information vänligen kontakta:
William Easton: william@tenstakonsthall.se

TENSTA KONSTHALL, TAXINGEGRÄND 10, BOX 4001, 163 04 SPÅNGA
T: 08-36 07 63 | F: 08-36 25 60 | ÖPPET ONS-LOR 12.00-17.00

Tensta Konsthall stöds av Stockholms Stad, Kulturrådet, Stockholms Läns Landsting, Framtidens Kultur och Allmänna Arvsfonden.