De etablerade partierna väljer bort rättsstatsfrågorna

Så var då årets Almedalsvecka till ända. Större än någonsin och med mängder av bra och intressanta seminarier. Under veckan har politiker, näringslivs- och mediarepresentanter samt företrädare för olika NGO:s debatterat, diskuterat och minglat. Tyvärr tvingas vi konstatera att de etablerade partierna, med undantag för KD i form av Göran Hägglund och Aron Modig, överhuvudtaget inte har berört de så kallade rättsstatsfrågorna, t.ex. situationen för de som drabbas av brott i vårt land.

Detta är olyckligt då stödet till dem som drabbas av brott är ett viktigt inslag i en rättsstat. Alla som drabbas av brott vill nämligen bli sedda och få upprättelse, om så endast i form av erbjudande om hjälp och stöd. Om denna känsla av upprättelse uteblir finns en påtaglig risk för att den drabbade söker sig andra vägar till upprättelse, vägar som många gånger ligger utanför samhällets insyn och kontroll. Det finns även en risk för att det skapas krav på hårdare tag och längre straff, något som riskerar att ytterligare öka polariseringen i samhället.

För att motverka denna utveckling är det därför viktigt att de etablerade partierna fokuserar på rättsstatsfrågorna och inte överlåter dessa till andra krafter i samhället.