Ny tillsynsrapport kritiserar polisens brottsförebyggande verksamhet

Förra veckan redovisade Tillsynsenhet vid Polismyndigheten en rapport om planlagd brottsförebyggande verksamheten ute i kommunerna (2021:6).

Bakgrunden är en inspektion av i vilken utsträckning det brottsförebyggande arbete inom lokalpolisområdena överensstämmer med verksamhetens prioriteringar och intentioner samt om det uppfyller de krav som följer av författningarna. Inspektionen har behandlat följande viktiga områden:

• Rättslig reglering
  • Styrningen av den brottsförebyggande planlagda linjeverksamheten
  • Det brottsförebyggande arbetet i samverkan
  • Medborgarlöften
  • Trygghetsundersökningar
  • Områdespoliser
  • Ingripandeverksamhet
  • Stöd i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet
  • Rekommendationer

Rapporten behandlar alltså de grundläggande delarna för att kunna genomföra den senaste polisreformeringen (med utredningsstart 2010 och där den nya Polismyndigheten inledde sitt arbete 2015).

Rapporten beskriver på ett ärligt och utförligt sätt ett antal brister i den brottsförebyggande verksamheten. Rapporten ger ingående svar på, och förklaringar till, många av de frågor som är dagsaktuella i våra kommuner med hänvisning till det ansträngda säkerhetsläget, t.ex.

• varför får vi inga områdespoliser till vår kommun?
  • varför är det så svårt att få våra medborgarlöften att infrias?
  • hur ska vi tolka de olika trygghetsmätningarna?
  • vad är säkerhet och vad är trygghet?

Rapporten är därför mycket viktig läsning för alla som hanterar närliggande frågor eller som samverkar med polisen, t.ex. brottsförebyggare och andra kommunala tjänstepersoner som kommundirektörer eller socialchefer. Men även kommunpolitiker och kommunalråd torde ha stort utbyte av rapporten för att själva kunna förstå varför polisarbetet på kommunnivå ser ut och fungerar som det gör i dagsläget. Och självklart den samhällsintresserade allmänheten och inte minst alla de som drabbas av brott, kanske t.o.m. upprepade brott.

Se länk till rapporten: https://polisen.se/om-polisen/...