Om brottsdrabbades reaktioner och behov – en utbildning för målsägandebiträden

Målsägandebiträdets uppgift är att ta tillvara den brottsdrabbades intressen och ge stöd och hjälp under förundersökning och rättegång. Uppdraget är mycket värdefullt för den brottsdrabbade och samtidigt en viktig förutsättning för en framgångsrik rättsprocess. En förutsättning för att målsägandebiträdet ska kunna tillvarata den drabbades rättigheter på ett kvalitativt, effektivt och empatiskt sätt är att biträdet har rätt kompetens.

Stiftelsen Tryggare Sverige erbjuder nu för andra året i rad en tvådagarsutbildning på temat "Brottsdrabbades reaktioner och behov". Utbildningen vänder sig till advokater, biträdande jurister och andra praktiskt verksamma jurister.

Utbildningen behandlar brottsdrabbades behov och reaktioner i samband med traumatiska situationer och fokuserar särskilt på mötet med olika aktörer i lokalsamhället.

Under utbildningen behandlas bland annat följande teman:
Målsägandebiträdets roll – kurativ eller juridisk hjälp?
Brottsdrabbades reaktionsmönster vid vålds- och sexualbrott - varför skuldbelägger den drabbade sig själv för det inträffade?
Minnets grundläggande funktioner – hur påverkas vårt minne av stark känslomässig stress?
Brottsdrabbade och de centrala aktörerna – hur uppfattar polisen, åklagaren och domstolen målsägandebiträdets uppdrag?
Unga brottsdrabbade – hur påverkas barn och ungdomar av brott?
Strukturerade hot- och riskbedömningar – går det att förebygga brott i nära relationer?
Kollektivistiskt våld och förtyck – hur kan vi förklara det hedersrelaterade våldets bakomliggande mekanismer?

Medverkande
Utbildningsansvarig är Magnus Lindgren, f.d. polis, kriminolog och fil.dr. i psykologi samt generalsekreterare vid Stiftelsen Tryggare Sverige.

Vid utbildningen medverkar även:
Anders Heiborn, rådman
Ann Hellströmer, socionom och ombudsman för brottsdrabbade
Johan Sörensen, jurist och sekreterare i Stalkningsutredningen
Hélène Dalhammar, åklagare
Ingemar Karlsson, fil. dr. i psykologi
Karl-Åke Pettersson, jurist och f.d. polischef
Peter Strandell, leg.psyk. och personsäkerhetsexpert

Se bifogat dokument för detaljerat utbildningsprogram

Tid och plats: 11-12 april, 2012. Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N, Stockholm
Avgift: 13 000 kr per person (exklusive moms). I avgiften ingår litteratur, studiebesök, lunch och kaffe
Anmälan till: info@tryggaresverige.org - sista anmälningsdagen är 2012-03-16

För ytterligare upplysningar om utbildningen kontakta Jenny Parker på telefon 08-29 20 00 eller via e-post jenny.parker@tryggaresverige.org

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO som drivs i form av en oberoende stiftelse av folkrörelsekaraktär, utan bakomliggande vinstintresse. Syftet är att förbättra situationen för personer som utsatts för brott samt att stimulera det brottsförebyggande arbetet för att därigenom öka tryggheten i samhället.

Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar inom trygghetsområdet. Ytterst handlar det om att minska brottsligheten och säkerställa att alla som drabbas av brott får hjälp, stöd och skydd.

Stiftelsen erbjuder en professionell verksamhet som bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Verksamheten bedrivs tvärsektoriellt tillsammans med bl.a. stat, kommun, näringsliv, ideella organisationer och enskilda. I stiftelsens styrelse sitter bland annat Karl-Åke Pettersson (jurist och f.d. biträdande länspolismästare i Västmanlands län), Anders Björck (f.d. försvarsminister, f.d. landshövding i Uppsala län m.m.) samt Magnus Lindgren (fil.dr. i psykologi och kriminolog).

En viktig utgångspunkt för Stiftelsen Tryggare Sverige är att verksamheten bedrivs utifrån den värdegrund som framgår av FN:s och EU:s konventioner om mänskliga rättigheter och i de särskilda internationella dokument som behandlar brottsdrabbades rättigheter. Några centrala delar i Stiftelsen Tryggare Sveriges värdegrund är att:

• Vem som helst kan drabbas av brott.
  • Brottsdrabbade ska säkerställas en snabb rättsprocess.
  • Alla brottsdrabbade har lika värde och ska behandlas med respekt och empati oberoende av kön, ålder, etnisk bakgrund, trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, social ställning, livsstil etc.
  • Brottsdrabbade ska behandlas på ett sådant sätt av myn­dig­heter, orga­ni­sa­tioner och andra aktörer att en så kallad sekun­där viktimi­sering (ett andra lidande) und­viks.
  • Polarisering mellan brotts­drabb­ade och gärnings­­per­soner ska mot­verkas gen­om bland annat opinions­bild­ning.

För ytterligare upplysningar om Stiftelsen Tryggare Sveriges verksamhet och värdegrund etc., se www.tryggaresverige.org eller kontakta generalsekreterare Magnus Lindgren på tel. 08-29 20 00 eller via e-post magnus.lindgren@tryggaresverige.org.