Vikten av ett starkt rättsväsende

För första gången på mycket länge går en regeringsföreträdare ut och talar om vikten av ett starkt rättsväsende. I dagens SvD Brännpunkt skriver statsminister Fredrik Reinfeldt att vi inte får ge efter för hatet och våldet, men att vi samtidigt ska vara medvetna om att våra öppna samhällen gör oss sårbara. Lösningen handlar, enligt Reinfeldt, bland annat om att säkerställa ”ett starkt rättsväsende med resurser och verktyg att skydda oss från brottslighet, våld och terror”.

Enligt Stiftelsen Tryggare Sverige är det mycket positivt att statsministern går ut på detta sätt och lyfter fram betydelsen av ett starkt rättsväsende. De etablerade partierna har under flera år mer eller mindre helt överlåtit dessa viktiga frågor till Sverigedemokraterna, vilket har fått till konsekvens dels att SD har kommit in riksdagen, dels att det finns ett stort behov av att utveckla rättsväsendets arbete med frågor som rör stöd till brottsdrabbade och brottsförebyggande verksamhet.