Bild: Bess Adler/Bloomberg

Nyhet -

Erfarenheter från arbetet i utsatta områden i New York och i Sverige – exklusiv inbjudan till seminarium den 21 april

I New York bor ca 400 000 personer i ett av stadens nio ”housing district”, med subventionerade lägenheter. Vilka erfarenheter finns och vad kan vi lära? Nu bjuder vi in till ett seminarium om arbetet i housing districts/utsatta områden och fastighetsägares möjligheter och skyldigheter med fd polischefen Joseph Nugent (NYPD), professor Erika P Björkdahl, vd Kicki Björklund, kommunpolisen Martin Lazar och ordföranden Per Eriksson (Svenska Stadskärnor).

Ungefär 400 000 personer, eller fem procent av befolkningen i New York, bor i ett av stadens nio ”housing district”, med subventionerade lägenheter. I dessa områden finns cirka 2 000 uniformerade poliser som arbetar med ordningshållningen och på daglig basis rapporterar allt från trasiga hissar till trasig belysning och skadegörelse till bostadsbolaget.

I Sverige bor, officiellt, cirka 600 000 personer i de 60-tal områden som polisen definierar som utsatta. Generellt sett är det få polisanmälda brott i dessa områden medan otryggheten inte sällan är påtaglig.

Vilka erfarenheter finns från arbetet i utsatta områden i New York? Vilka paralleller kan dras till den svenska utvecklingen? Vad måste, får och kan fastighetsägare göra för att minska brottsligheten och öka tryggheten? Vad fungerar, vad fungerar inte?

Vid seminariet medverkar bl.a. förre polischefen Joseph Nugent (NYPD), professor och special advisor Erika P Björkdahl (Uppsala Universitet/AG advokat), vd Kicki Björklund (Bostadsbolaget), kommunpolisen Martin Lazar (Polisregion Stockholm) och ordföranden Per Eriksson (Svenska Stadskärnor).

När: Fredagen den 21 april, kl. 09.00-12.00
Var: Freys Hotel, Stockholm eller digitalt via länk
Kostnad: Kostnaden uppgår till 1 900 kr (exkl. moms). Priset inkluderar konferenskostnad samt kaffe enligt program. OBS! Kostnadsfritt för samarbetspartners och medlemmar.
Anmälan: Anmälan via länk: https://tryggaresverige.org/pr...
Frågor: Vid eventuella övriga frågor, kontakta Isa Ring på telefon 08-29 20 00