Identifiera myter om brott & (o)trygghet - vinn en resa till New York

Identifiera myter om brott & (o)trygghet - vinn en resa till New York

Våldet ökar, otryggheten sprider ut sig och straffen är för milda. Uppfattningarna och ”tyckandena” är många när det kommer till frågor som handlar om brott, trygghet och brottsförebyggande arbete. Men hur ser det egentligen ut och vad kan göras för att minska brottsligheten och öka tryggheten?

Hjälp oss att identifiera myter om brott & (o)trygghet och vinn en resa till New York i april 2016 (värde 33 000 kr)!

Under våren har Stiftelsen Tryggare Sverige identifierat 14 vanliga missuppfattningar, felaktigheter och rena vanföreställningar om brott och (o)trygghet. Dessa har vi sammanställt i en omåttligt populär ”Mytbingo” som är ett försök att utmana de missuppfattningar som finns inom området. Dessa myter bidrar nämligen till att det som faktiskt kan göras inte alltid blir gjort. Mytbingon är gratis och kan beställas på telefon 08-29 20 00 eller vid e-post info@tryggaresverige.org.

Nu tar vi hjälp av bland annat studenter vid universitet och högskolor för att identifiera fler missuppfattningar och myter om brott och (o)trygghet.

Av detta skäl har vi utlyst en tävling som pågår mellan den 1 oktober och den 31 december 2015 där studenter kan skicka in sina bidrag och ha chansen att vinna en plats på vår studieresa till New York i april 2016 (se program).

Reglerna är enkla:

• Ange vilken myt det handlar om
  • Redogör för och beskriv varför det är en myt
  • Belägg med fakta utifrån aktuell forskning
  • Skicka in bidraget till info@tryggaresverige.org

Vinnaren utses av en jury bestående av Stiftelsen Tryggare Sveriges styrelse (som bl.a. består av juristen och f.d. polischefen Karl-Åke Pettersson, f.d. landshövdingen m.m. Anders Björck och f.d. ordföranden Annette Carnhede, fackförbundet ST) och presenteras i januari 2016 på vår Facebooksida.

Vänliga hälsningar,

Generalsekreterare

Crafoords väg 14
Hemsida: www.tryggaresverige.org