Inbjudan: Debattkväll no 121 ”Våld och hot i arbetslivet - ett ökande problem?"

Inbjudan: Debattkväll no 121 ”Våld och hot i arbetslivet - ett ökande problem?"

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll no 121 på Pressklubben i Stockholm den 6 mars med fokus på våld och hot i arbetslivet. Vid debattkvällen redovisas en aktuell forskningsgenomgång när det gäller omfattningen av våld och hot i arbetslivet. Medverkar gör bl.a. förbundsordförande Veronica Magnusson (Vision), utredare Martina Saar (Fackförbundet ST), sakkunnig Anna Nitzelius (Akavia) och leg.psykolog. Alexander Tilly (Tesus).

Problemet med våld och hot i arbetslivet har fått allt större uppmärksamhet de senaste åren. Fortfarande är det emellertid svårt att få en uppfattning om brotts­lighetens omfattning och utveckling. De undersökningar som genomförs avser olika tidsperioder, har olika syften samt använder olika metoder. Det råder också en begreppsförvirring där det förekommer en rad olika begrepp för att beskriva denna typ av brott; hot, våld, fysiskt våld, genus­baserat våld, psykiskt våld, hat, trakasserier, otillåten påverkan, problemskap­ande beteenden, aggression, tillbud, gränsöverskridande beteenden, etc. Detta medför att kunskapen är fragmentarisk, vilket försvårar ett sammanhållet och strukturerat arbete med frågorna.

Nu bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en debattkväll där fokus är på frågor som rör våld och hot i arbetslivet. Vad vet vi egentligen om förekomsten och utvecklingen vad gällare våld och hot i arbetslivet? Vilka åtgärder kan vidtas för att komma till rätta med problemen?

Medverkande:
Förbundsordförande Veronica Magnusson (Vision), utredare Martina Saar (Fackförbundet ST), sakkunnig Anna Nitzelius (Akavia), leg.psykolog. Alexander Tilly (Tesus) och generalsekreterare Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Obs! Anmälan är obligatorisk. Använd dig av nedanstående länk för att anmäla ditt deltagande under debattkvällen på Pressklubben, Vasagatan 50 i Stockholm.

Tid: Måndag 6 mars, klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben (Vasagatan 50, Stockholm)
Kostnad: Kostnadsfritt
Anmälan: https://tryggaresverige.org/br...