Inbjudan till debattkväll - hur ser stödet ut för brottsdrabbade i Sverige idag? (påminnelse)

Nyhet -

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till en digital debattkväll no 109 den 5 oktober på temat "Från generalisering till individualisering - ett mer individanpassat brottsofferstöd". Medverkar gör juristen Anna Wergens (Brottsoffermyndigheten), verksamhetschef Susanna Udvardi (Freezonen, Kvinno-Tjej- och Brottsofferjour), förbundsordförande Sven-Erik Alhem (Brottsofferjouren Sverige) & riksdagsledamot Carina Ödebrink (S)

Hur ser stödet ut för brottsdrabbade i Sverige idag? Tar vi tillräckligt med hänsyn till de individuella behoven hos den som har drabbats av ett brott? Kan situationen förbättras? Trots att brottsdrabbades rättigheter har stärkts under det senaste decenniet finns det fortfarande brister och kunskapsluckor. Genom att ta avstamp i Brottsofferdirektivets betoning på individuella bedömningar kommer vi under denna debattkväll fokusera på brottsdrabbades rättigheter att få ett mer individuellt anpassat stöd.

Hur arbetar olika aktörer med dessa frågor? Påverkar möjligheten till individualiserat stöd beroende på vilken typ av brott en person har drabbats av? Framför allt, hur ser vi till att den individen som drabbats får rätt hjälp, stöd och skydd?

Tid: Måndag 5 oktober, klockan 17.00-19.00
Plats: Seminariet är digitalt. Anslutningslänk skickas ut i god tid innan seminariestart
Kostnad: Webbinariet är kostnadsfritt
Anmälan: Är obligatorisk och görs via e-post till towe.viksten@tryggaresverige.org