Bitarna som krävs för en framgångsrik platssamverkan

Nyhet -

Inbjudan till en digital seminarieserie om platssamverkan i Sverige - vad, varför och hur?

Tillsammans med Institutet för Fastighetsrättslig Forskning (IFF) vid Uppsala universitet bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en digital seminarieserie om förutsättningarna för att genom platssamverkan skapa säkra, trygga och attraktiva offentliga miljöer.

Samhället står inför större utmaningar än någonsin när det gäller frågor som rör brott och otrygghet. Samtidigt har befintliga arbetssätt visat sig ha begränsad framgång. Kommuner, fastighetsägare och bostadsbolag behöver effektiva verktyg i arbetet med att skapa en trygg miljö. Offentlig och privat platssamverkan har visat sig vara en väg att gå.

Hur skapas offentliga platser där alla är välkomna? Varför är det viktigt med offentlig-privat platssamverkan? Vilka erfarenheter finns? Vilka är framgångsfaktorerna respektive fallgroparna? Vid seminariet förs ett resonemang om dessa frågor, vidare redovisas erfarenheterna från en aktuell utvärdering från Platssamverkan Hagalund.

Medverkar gör professor Olle Lundin (Institutet för Fastighetsrättslig Forskning, Uppsala universitet), kommunpolis Jerry Elmqvist (Polisregion Stockholm), ordförande Per Eriksson (Svenska Stadskärnor) och  kulturgeograf Erika Sjöqvist (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Se inbjudan och detaljerat program.

Tid: Onsdagen den 4 november, klockan 08.00-09.15
Plats: Seminariet sänds endast digitalt. Länk skickas separat.
Kostnad: Seminariet är kostnadsfritt.
Anmälan: Anmäl dig via följande länk

Frågor: Vid eventuella frågor, kontakta Erika Sjöqvist på telefon 08-29 20 00.