Inbjudan till nationell konferens om kollektivtrafikens roll i det brottsförebyggande arbetet den 19 maj

Nyhet -

Mot bakgrund av den nya lagstiftningen om kommunernas brottsförebyggande ansvar bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en nationell konferens om kollektivtrafiken i det lokala brottsförebyggande arbetet? Hur kan kollektivtrafikens olika aktörer bidra i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Vilka erfarenheter finns från andra länder?

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik, Region Stockholm, MTR, Jernhusen, Telia och Teleste bjuder vi in till en nationell konferens på temat "Trygghet i kollektivtrafiken - navet i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet", se inbjudan och program.

Syftet med konferensen är att sprida inspiration, utbyta idéer och öka kunskapen om möjligheterna till att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället genom ett närmare samarbete mellan kommun, polis och kollektivtrafikens olika aktörer.

Vid konferensen medverkar bl.a. f.d. polischefen Joseph Nugent från MTA i New York, som beskriver erfarenheter från de gångna årens arbetet med att utveckla kollektivtrafiken i New York från en otrygg miljö med klotter, tjuvåkare och brott till en ren, snygg, säker och trygg miljö med låg brottslighet.

Vid konferensen medverkar också en rad experter som beskriver arbetet med att öka kvinnors trygghet i kollektivtrafiken, arbetet med trygghet ur ett glesbygdsperspektiv samt nya arbetssätt och lösningar för att utveckla kommunernas brottsförebyggande arbete.

När: Torsdagen den 19 maj, kl. 09.00-16.00
Var: Norra Latin, Stockholm
Anmälan: Via länk: https://tryggaresverige.org/verksamhet/kollektivtrafik/konferens-trygghet-i-kollektivtrafiken-19-5-2022
Kostnad: 1 695 kr (exkl. moms), vilket inkluderar konferenskostnad, lunch samt förmiddags- och eftermiddagskaffe