Inbjudan till seminarie den 14/5 om bostadsinbrott med ett nordiskt perspektiv

En seminariedag om bostadsinbrott med ett nordiskt perspektiv

Att utsättas för brott är ofta en strakt känslomässig upplevelse som innebär att tilliten till omgivningen går förlorad samtidigt som kontrollen över den egna situationen försvinner. Många som utsatts för inbrott upplever det som jobbigt att veta att någon rotat runt bland ens personliga tillhörigheter och känner olust att bo kvar i bostaden.

År 2011 anmäldes cirka 22 200 bostadsinbrott i Sverige. Sett till den senaste tioårsperioden har antalet anmälda bostadsinbrott ökat med 34 procent. En granskning av utvecklingen i Stockholms län visar en ökning på hela 96 procent. Ökningen i både Sverige som helhet och i Stockholm gäller framför allt beträffande inbrott i lägenhet, men även inbrott i villa/radhus ökar. Motsvarande utveckling kan till viss del ses i övriga nordiska länder. Men finns det några skillnader i sättet att förebygga denna typ av brott mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland? Och vad fungerar, vad fungerar inte?

Med anledning av ovanstående inbjuder Stiftelsen Tryggare Sverige till en seminariedag med fokus på bostadsinbrott med ett nordiskt perspektiv. Vid seminariet medverkar bland annat arkitekten och lektorn Bo Grönlund (Köpenhamns Kungliga Arkitekthögskola), kommissarien Fredrik Gårdare (Polismyndigheten i Stockholms län), biträdande polischef Kjell Johan Abrahamsen (Politi, Norge) och polisöverintendent Jyrki Pelkonen (Polisstyrelsen, Finland). Ett exempel på framgångsrikt arbete som kommer presenteras är hur polisen i Norge attackerade och kom tillrätta med de utländska ligorna, vilka tidigare stod för en stor del av bostadsinbrotten.

Därutöver diskuteras vad som har gjorts och vad som kan göras för att minska bostadsinbrotten i Sverige. Flera exempel lyfts fram, däribland Svenska Bostäders prisbelönta arbete mot bostadsinbrott (i första hand lägenhetsinbrott) och Brottsförebyggande rådets arbete med att utveckla grannsamverkan i flerfamiljsbostäder.

Seminariedagen vänder sig till politiker, kommunala brottsförebyggare, poliser, företrädare för bostadsbolag m.fl.

Syfte
Syftet med seminariedagen är att beskriva utvecklingen när det gäller bostadsinbrott ur ett nordiskt perspektiv samt att beskriva vilka arbetssätt och metoder som fungerar och vad som inte fungerar. Syftet är vidare att diskutera hur vi i Sverige kan bli bättre på att förebygga bostadsinbrott.

Mål
Deltagarna på seminariedagen ska få kunskap om:

• utvecklingen när det gäller bostadsinbrott i Sverige, Norge, Finland och Danmark,
  • erfarenheter från övriga nordiska länders brottsförebyggande arbete när det gäller bostadsinbrott – vad fungerar och vad fungerar inte?
  • ”upprepad utsatthet för brott” som ett verktyg för att förebygga bostadsinbrott och stödja de drabbade,
  • modellen med modern grannsamverkan i flerfamiljshus som ett sätt att motverka bostadsinbrott,
  • Svenska Bostäders prisbelönta arbete för att förebygga bostadsinbrott.

Innehåll
Se detaljerat program (PDF-dokument).

Seminariedagen ges den 14 maj 2012, kl. 08.30-16.00.

Studiefrämjandets lokaler på Norrtullsgatan 12 N (T-Odenplan) i Stockholm.

Kostnad

Kostnaden för seminariedagen uppgår till 1 900 kronor (exkl. moms). Medlemmar i Viktimologiskt Nätverk betalar 1 500 kronor (exkl. moms) (se www.tryggaresverige.org för information om hur du blir medlem).

I priset ingår föreläsningar, frukostmacka, kaffe/te, lunch och fika.

Anmälan
Skicka ett e-postmeddelande till info@tryggaresverige.org med namn, fakturaadress och organisation. Ange även om du är medlem i Viktimologiskt Nätverk. Eventuella frågor besvaras av Jenny Parker på telefon 08-29 20 00 eller jenny.parker@tryggaresverige.org.

Observera att sista anmälningsdatum är den 4 maj, 2012.