Inbjudan till seminarium och release av ny handbok för planering av säkra och trygga skolor

Nyhet -

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till ett seminarium och release av en handbok för planering av säkra och trygga skolor. Vid lanseringen medverkar bland annat kriminologen Marika Haug (Stiftelsen Tryggare Sverige) och projektutvecklare Johanna Nyström (Hemsö Fastighets AB).

Skolan är en av de vanligaste platserna där barn drabbas av brott. Många är dessutom otrygga i skolan, framför allt i omklädningsrum, i korridorer och på toaletter. En förklaring är den fysiska miljöns utformning som i vissa fall bidrar till brott och otrygghet genom skymda siktlinjer, låg social kontroll och dåligt förvaltade miljöer m.m.

Det innebär att en del av den brottslighet och otrygghet som förekommer i skolan skulle kunna förebyggas genom genomtänkta beslut vid planering och utformning av skolmiljöer. Vinsterna är ett minskat lidande samt minskade kostnader för skadegörelse, ombyggnationer etc.

Nu bjuder vi in till ett seminarium, med efterföljande mingel, där en ny handbok för planering av säkra och trygga skolmiljöer presenteras. Handboken PluggaTryggt har tagits fram av Stiftelsen Tryggare Sverige i samarbete med Växjö kommun, Västerås Stad och Hemsö fastighets AB.

Syftet med handboken och dess konkreta riktlinjer och checklistor är att bidra med kunskap om hur skolor kan planeras, programmeras, utformas, byggas och förvaltas för att öka säkerheten och tryggheten.

Handbokens målgrupp är aktörer med möjlighet att påverka den fysiska utformningen av skolor och inkluderar politiker, stadsplanerare, arkitekter, poliser, förvaltare, skolpersonal samt byggföretag och fastighetsägare.

DATUM: 8 februari
TID: 15.00-16.00 (med efterföljande mingel med de som deltar fysiskt)
PLATS: Clarion Hotel Sign (Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm) eller digitalt (en Zoomlänk skickas ut via mail)
MEDVERKANDE: Kriminolog Marika Haug (Stiftelsen Tryggare Sverige), projektutvecklare Johanna Nyström (Hemsö Fastighets AB), säkerhetsstrateg Johan Bjerkman (Västerås Stad) och säkerhetssamordnare Hanna Grönqvist (Växjö kommun)