Incest. En hemlighet många bär på - inbjudan till debattkväll på Pressklubben

Incest. En hemlighet många bär på - inbjudan till debattkväll på Pressklubben

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll no 102 på Pressklubben i Stockholm den 2 september på temat incest; de drabbade, reaktionerna och samhällets stöd?

I Sverige beräknas varje år omkring 50 000 – 80 000 barn utsättas för sexuella handlingar med en blodsrelaterad person, dvs. incest. Anmälningar kring incest ökar även om mörkertalet fortfarande är omfattande. Ämnet är svårhanterligt och tabubelagt, både i samhället i stort och inom rättsväsendet. Dessutom saknas mycket kunskap om såväl reaktioner och behov som effektiva behandlingsmetoder för de drabbade.

Vid debattkvällen beskrivs situationen för incestdrabbade samt samhällets stöd.

Medverkar gör generalsekreteraren Lena Morin (själv drabbad och initiativtagare till stödföreningen nxtME), f.d. vålds- och sexualbrottsutredaren och debattören Monica Dahlström-Lannes, verksamhetsansvarige Hermine Holm (Rise - Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen) samt advokaten Rebecca Lagh (Advokatbyrå Barbro Sjöqvist och Rebecca Lagh).

Tid: Måndag 2 september, klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Jacob Ämtvall via e-post: jacob.amtvall@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00
Sista anmälningsdag: Snarast!

Bli medlem i Viktimologiskt Nätverk. Läs mer här

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.