Bitarna som krävs för en framgångsrik platssamverkan

Nyhet -

Juridiska aspekter vid platssamverkan - inbjudan till webbinarium den 27 januari (påminnelse)

Tillsammans med Institutet för Fastighetsrättslig Forskning (IFF) vid Uppsala universitet bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en digital seminarieserie om förutsättningarna för att genom platssamverkan skapa säkra, trygga och attraktiva offentliga miljöer.

I vissa länder finns sedan flera år särskilda lagar, så kallad BID-lagstiftning, som reglerar arbetet med och finansieringen av olika platssamverkansinitiativ. I Sverige saknas fortfarande en sådan lagstiftning. Vad innebär detta för arbetet med platssamverkan? Vilka möjligheter finns att arbeta med offentlig-privat platssamverkan inom ramen för befintlig lagstiftning? Vad får en kommun egentligen göra i samverkan med näringslivet? Hur ser lagstiftningen ut vid offentlig upphandling och vad gäller vid upplåtelse av offentlig mark?

Medverkar gör professor Olle Lundin (Uppsala universitet), ordförande Per Eriksson (Svenska Stadskärnor) samt forskaren och stadsplaneraren Cornelis Uittenbogaard (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Se inbjudan och detaljerat program.

Tid: Onsdagen den 27 januari, klockan 08.00-09.15
Plats: Seminariet sänds endast digitalt. Länk skickas separat.
Kostnad: Seminariet är kostnadsfritt.
Anmälan: Anmäl dig via följande länk

Frågor: Vid eventuella frågor, kontakta Erika Sjöqvist på telefon 08-29 20 00.