Nytt Podcastavsnitt: Våldtäkt - allt annat än ja är nej

Nytt Podcastavsnitt: Våldtäkt - allt annat än ja är nej

I juni 2013 träffade 23-åriga Emma en kille på krogen i centrala Stockholm. Han var snygg, rolig och smart. Emma anade därför ingen oråd när han frågade om de skulle gå ut och röka. Det hela slutade med att mannen våldtog Emma i ett buskage i närheten av krogen. I det här avsnittet av Stiftelsen Tryggare Sveriges nya Podcast hör vi Emma berätta sin historia.

Varje år anmäls cirka 20 000 sexualbrott i Sverige. Av dessa rubricerades drygt 6 600 som våldtäkt. Enligt beräkningar från Brottsförebyggande rådet sker det cirka 36 000 våldtäkter om året. Det är över 100 våldtäkter om dagen och fler än fyra våldtäkter i timmen.

Emma anmälde händelsen till polisen, men trots att hon kunde peka ut gärningsmannen lades utredningen ned med motiveringen att "brott kan ej styrkas". Men även polisens bemötande har satt djupa spår hos Emma. I samband med polisförhöret tvingades exempelvis Emma och hennes väninna visa hur våldtäkten hade gått till genom att spela upp händelseförloppet. Dessutom nekade försäkringsbolaget att betala ut ersättning då polisutredningen inte kunde visa att ett brott hade begåtts.

I det här avsnittet medverkar Emma Bomdahl (föreningen Tillsammans) och brottsofferexperten Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige). Programledare är Tom von Sivers.

Här är en länk till Podcasten: http://tryggaresverige.org/4-valdtakt-allt-annat-an-ja-ar-nej