Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till filmkvällar med fokus på stadsplanering och brottsförebyggande arbete

Nyhet -

Vilken betydelse har platsen för uppkomsten av brott och otrygghet? Vad kan göras för att bygga bort brottsligheten och bygga in tryggheten? Vilken roll har platssamverkan och placemaking för att skapa säkra, trygga och attraktiva offentliga miljöer?

För att diskutera dessa och närliggande frågor bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till ett antal filmkvällar som syftar till att inspirera, utbyta kunskap och idéer samt att ge nya kontakter för stadsplanerare, brottsförebyggare, poliser och andra som arbetar med de urbana utmaningar som Sverige står inför.

Vi inleder vårens program den 22 januari 2024 med filmen Social Life of Small Urban Places (1980) som handlar om placemaking och betydelsen av programmering av platser.

På ett lättsamt och humoristiskt sätt berättar urbanisten William H. Whyte om hur vi människor använder staden och hur användningen kan mätas. Filmen handlar om våra beteenden på offentliga platser och hur vi kan skapa förutsättningar för att platser ska vara säkra, trygga och attraktiva. Whyte utgår från devisen: ”människor tenderar att sätta sig där det finns plats att sitta.”

Mer information om vårens program och hur du anmäler dig hittar du här: https://lnkd.in/du2TN3Ay