Studieresa till Köpenhamn med fokus på säkerhet och trygghet 5 oktober

Studieresa till Köpenhamn med fokus på säkerhet och trygghet 5 oktober

Nu bjuder den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige in till en studieresa till Köpenhamn med fokus på arbetet att skapa attraktiva, säkra och trygga städer. I Köpenhamn träffar vi brottsförebyggare, forskare och representanter för staden.

Köpenhamn lyfts i många sammanhang fram som en av de bästa städerna i världen att leva och bo i. Staden har en trevlig stadsmiljö som är anpassad enligt den mänskliga skalan där användandet av det offentliga rummet främjas genom den fysiska utformningen och placemaking.

En av framgångsfaktorerna har varit arbetet med situationell brottsprevention kopplat till stadsplanering och stadsutveckling, inte minst genom riktlinjer för hur ett brottsförebyggande perspektiv ska tas med i stadsplaneringen.

Danmark har också viktiga erfarenheter när det gäller kampen mot gängkriminaliteten med exempelvis visitationszoner som ger polisen möjlighet att i utsatta områden visitera vem som helst i syfta att söka efter vapen, droger etc. I Danmark finns också speciallagar mot gängkriminalitet som innebär extra långa straff för personer som kan kopplas till kriminella gäng.

För att träffa några av de ledande experterna inom området och ta del av erfarenheter och goda exempel när det gäller säkerhet och trygghet bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en intensiv dag i Köpenhamn den 5 oktober 2022.

Studieresan innehåller ett flertal studie­besök med särskilt fokus på säkerhet och trygghet. Under studieresan kommer bland annat följande ämnen att diskuteras:

• Danmarks satsning på omvandlingen av utsatta bostadsområden (s.k. ghettoområden)
    • Aktuella trender vad gäller brott och brottsförebyggande arbete i Danmark
    • Erfarenheter från kampen mot gängkriminaliteten i form av exempelvis visitationszoner och speciallagar mot gängkriminalitet
    • Förutsättningarna för att bygga säkra, trygga och attraktiva offentliga miljöer
    • Situationell brottsprevention i teori och praktik
    • Brottsförebyggande bebyggelseplanering (CPTED) - vad fungerar, vad fungerar inte?
    • BoTryggt2030 – en ny de facto standard för framtidens boende i Sverige

Studieresans målgrupp är företrädare för bostadsbolag och fastighetsföretag samt kommunpolitiker, stadsplanerare, arkitekter, säkerhetschefer, brottsförebyggare, poliser, näringslivsrepresentanter m.fl. aktörer.

För mer information, inklusive ett detaljerat program använd denna länk: https://www.mynewsdesk.com/se/...

Välkommen!

Generalsekreterare