Studieresa till New York med fokus på platssamverkan, placemaking och brottsförebyggande arbete

Nyhet -

I början av 1990-talet var brottsligheten hög och otryggheten påtaglig i New York. Dagligen rapporterade media om grova våldsbrott. Mellan 1990 och 2018 minskade den polisanmälda brottsligheten med drygt 80 procent och New York var en av USAs säkraste storstäder. Under de senaste åren har dock brottsligheten åter ökat och polisen, staden och näringsidkare dras med stora problem.

För att ta del av erfarenheter, goda exempel och reflektioner från praktiker och teoretiker när det gäller platssamverkan, placemaking och brottsförebyggande arbete bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till fyra intensiva dagar i New York den 28 april - 2 maj 2024.

Studieresan innehåller en rad studiebesök och föreläsningar med särskilt fokus på det fysiska rummets utformning, situationell brottsprevention samt platssamverkan och placemaking.

Målgruppen är fastighetsägare, politiker, stadsplanerare, näringslivsrepresentanter samt säkerhets- och trygghetssamordnare.

Se länk till inbjudan och detaljerat program: https://tryggaresverige.org/pr...

För närmare beskrivning, referenser, bokning eller ytterligare upplysningar kontakta Ellen Aghed på telefon 08-29 20 00 eller via e-post info@tryggaresverige.org

Vänliga hälsningar,

Generalsekreterare