Trygghetscertifiering av fastigheter och offentlig miljö - ny modell med utgångspunkt i CPTED och BoTryggt2030

Nyhet -

Just nu genomför Stiftelsen Tryggare Sverige ett stort antal trygghetscertifieringar av fastigheter och offentlig miljö i Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. städer. Utgångspunkten är standarden BoTryggt2030 och principerna i CPTED.

Under våren har Stiftelsen Tryggare Sverige tagit fram en modell för certifiering av fastigheter och offentlig miljö som bygger på principerna i BoTryggt2030 och CPTED. Denna typ av certifieringar bidrar till att professionalisera säkerhets- och trygghetsarbetet. Det stärker också varumärket för de aktörer som vill skapa ett säkrare och tryggare samhälle. Certifieringen är även en signal från fastighetsägaren till de som bor, visats och verkar i området att frågorna är viktiga, vilket kan stärka de boendes tillit till fastighetsägare och kommun.

Internationellt finns goda erfarenheter av denna typ av arbete. Exempelvis visar studier från Storbritannien och Nederländerna att inbrotten har minskat med cirka 90 procent i nyproducerade fastigheter som certifierats. I befintlig bebyggelse som certifierats är minskningen cirka 60-70 procent.

Kontakta forskaren och stadsplaneraren Cornelis Uittenbogaard för mer information via info@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00.

Konceptet CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design) är ett tvär­vetenskapligt angreppssätt för att minska brottslighet och öka trygghet genom den fysiska utformningen och insatser för bättre förvaltning. Konceptet utgår från att en specifik plats eller situation kan påverka en persons benägenhet att begå brott. Stiftelsen Tryggare Sverige är sedan en tid den internationella CPTED-organisationen, ICAs representant och driver den svenska avdelningen.