Chefsåklagaren Stefan Lundberg från Ekobrottsmyndigheten mottagare av Stiftelsen Tryggare Sveriges Brottsförebyggande pris 2021

Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris 2021 går till chefsåklagaren Stefan Lundberg vid Ekobrottsmyndigheten som under många år arbetat med frågor som rör brottsförebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet.

För fem år sedan lanserade den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige ett brottsförebyggande pris för att stimulera det brottsförebyggande arbetet i Sverige. Tidigare pristagare är polisinspektör Frank Carlsson, Polisregion Stockholm (2017), VD Michael Pirosanto, Gårdstensbostäder (2018), trygghetschefen Marita Bertilsson, Norrtälje kommun (2019) och lösningsarkitekten Marcus Lindholm och företaget Optidev (2020).

- År 2021 har Stiftelsen Tryggare Sverige beslutat att tilldela det brottsförebyggande priset till chefsåklagaren Stefan Lundberg vid Ekobrottsmyndigheten. Beslutet fattades av en enhällig styrelse i samband med ett styrelsemöte den 19 februari, 2021, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren.

Juristen och chefsåklagaren Stefan Lundberg har en lång erfarenhet från brottsförebyggande arbete inom statlig förvaltning. Under de senaste åren har han i sin roll som strategisk samordnare för brottsförebyggande arbete vid Ekobrottsmyndigheten lyft frågor som handlar om förebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet. Detta är frågor som traditionellt sett inte har fått särskilt mycket uppmärksamhet i Sverige.

- Stefan Lundberg är drivande och orädd och har under många år framgångsrikt bidragit till att sätta fokus på brottsförebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet. Stefan är därmed en värdig vinnare av Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris år 2021, säger Magnus Lindgren.

Ett stort tack till alla som inkommit med nomineringar till lämpliga kandidater. Ett särskilt tack och uppskattning riktas också till de övriga finalisterna i form av initiativet Rättvist byggande och företaget Bisnode Sverige AB, som båda hamnade på en hedrande andraplats.

Priset delas ut i samband med en digital presskonferens fredagen den 5 mars kl. 11.00 där chefsåklagaren Stefan Lundberg medverkar.

Klicka här för att ansluta till presskonferensen (via Zoom)

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.