En kartläggning av offentliga toaletter i centrala Göteborg - en viktig fråga för ett jämställt och tryggt samhälle

Stiftelsen Tryggare Sverige presenterar idag en kartläggning av offentliga toaletter i centrala Göteborg. Rapportens visar att trots att kvinnor generellt sett har större behov av offentliga toaletter än män så missgynnas kvinnor av hur offentliga toaletter är utformade. Därför är det inte förvånande att endast en av tio användare är en kvinna.

- Frågor som rör feministisk stadsplanering väcker starka reaktioner. Diskussionen blir ofta polariserad och frågan förlöjligad. Ett skäl är att det lätt blir abstrakt; vad avses egentligen med feministisk stadsplanering, varför är det viktigt och hur ska det uppnås, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Under hösten har den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige, som ett led i arbetet med att utveckla den feministiska stadsplaneringen, genomfört en kartläggning av offentliga toaletter i centrala Göteborg. Bakgrunden är att tillgången till offentliga toaletter spelar en viktig roll för människors möjligheter att använda det offentliga rummet. Offentliga toaletter som tar hänsyn till både män och kvinnors behov är därmed en viktig förutsättning för ett jämställt samhälle.

Resultaten från kartläggningen visar dock att kvinnor missgynnas av hur offentliga toaletter är utformade.

- Trots att kvinnor generellt sett har större behov av offentliga toaletter används toaletterna nästan uteslutande av män. För att öka tillgängligheten för kvinnor och andra grupper är det nödvändigt att utformning och underhåll av toaletterna anpassas så att de är säkra, trygga och hygieniska att använda. Exempelvis är det viktigt med en hög social kontroll vid toaletterna. Dessutom måste det finnas rutiner för städning och tillsyn så att toaletterna alltid är fräscha och hygieniska, konstaterar Linda Olsson (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Samtidigt finns internationella erfarenheter från både Tyskland och USA där man framgångsrikt arbetet med offentliga toaletter ur ett feministiskt perspektiv.

Ladda ned rapporten i sin helhet här.

Se våra fem krav för säkra och trygga offentliga toaletter här.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.